Soprema

“Dankzij McMain is onze beschikbaarheid met ruim 30% gestegen”

Soprema is een Frans familiebedrijf dat ruim een eeuw geleden is opgericht en is producent van onder andere dakbedekking en isolering. We spraken met Tjerk de Jong over zijn McMain ervaring. Hij is werkzaam in IJlst, een van de Friese elf steden waar fanatieke deelnemers een stempel komen halen tijdens de Elfstedentocht.   

Tjerk de Jong is Maintenance Manager en een oude bekende van McMain. “Ik denk dat ik waarschijnlijk een van de mensen ben die McMain al het langste kent. Ik zat net nog even te kijken, in 1996 ben ik voor het eerst met de onderhoudssoftware van McMain begonnen.”

Meer beschikbaarheid, minder verspilling en storingen

Voordat Tjerk het Soprema-team kwam versterken ging het onderhoud daar heel anders in zijn werk. In de jaarlijkse onderhoudsstop werden zoveel mogelijk onderdelen gereviseerd en vervangen. “Ik heb voorgesteld om onderhoud te verrichten op basis van ervaring en planning.  Het leek me goed om te gaan kijken welk onderhoud nodig is in plaats van alles zomaar uit elkaar te halen. Nu zie je dat dat helemaal veranderd is. We doen ons onderhoud tegenwoordig op basis van gegevens. Je voorkomt daarmee het weggooien van onderdelen die nog niet versleten zijn.”

“Voordat wij onderhoudssoftware hadden, werden op een gegeven ogenblik de machines door iemand gesmeerd op een manier waarvan zij dachten dat het goed was. Dan werden er wel bepaalde dingen vergeten. Het gebeurde ook dat mensen niet wisten wat er moest gebeuren als ze het werk van iemand anders uit aan het voeren waren. Als je dit soort gegevens in McMain hebt staan, vertelt McMain je wat je moet doen en waar je moet smeren. Zo voorkom je dat er een lager uitloopt en je een halve dag stilstaat.”

“Sinds we McMain gebruiken is ons rendement van 60% naar ruim 93% gegaan.”

Dankzij McMain is de beschikbaarheid en het rendement van de machinepark van Soprema aanzienlijk verbeterd. “Ik denk dat we van een 60-70% naar een 92/93% zijn gegaan qua rendement en inzetbaarheid van de machines. Toen ik begon was er 30 tot 40% uitval en nu is dat nog maar 7/8%. Dat is nogal een verschil.”

Favoriete features

“Voor de monteurs is buiten kijf de Digitale Monteur het favoriete onderdeel van McMain. Dat is echt hun ding. Door deze applicatie hebben zij alle info die ze nodig hebben altijd dicht bij de hand. Voor mij zijn de artikelen en de planning van de werkzaamheden hetgeen wat ik het liefst gebruik. Het is allemaal heel overzichtelijk. Per persoon, machine, en afdeling inzichtelijk wat er gedaan moet worden. Ook zijn de mannen mooi gekoppeld aan de werkzaamheden; dat zijn toch wel favoriete dingen.”

“Ze moeten van hele goede huize komen, willen ze mij naar een ander onderhoudsprogramma krijgen!” 

Gek op McMain

Soprema is het derde bedrijf waar Tjerk McMain heeft geïntroduceerd. Op de vraag waarom hij zo gecharmeerd is van de onderhoudssoftware van McMain reageert hij: “De toegankelijkheid. Je hebt altijd een aantal mogelijkheden om te zien waar bepaalde onderdelen zitten in de machine. Die jongens hebben allemaal cursussen gehad. Ze hebben nooit vragen eigenlijk. Daarnaast is het een vrij simpel programma. Deze toegankelijkheid is ook hetgeen wat ik zo fijn vindt en waardoor het programma dus ook zo prettig werkt. Het is bedacht door de mensen uit de techniek vanuit een duidelijk idee: hoe kan ik een pakket maken waarin ik zo flexibel mogelijk mijn technische dingen kan doen? Deze denkwijze in het programma maakt dat McMain veel flexibeler is dan andere onderhoudssoftware.” 

Vele softwarepakketten hebben de revue gepasseerd, maar Tjerk blijft bij McMain. “Zolang ze niet aan kunnen tonen dat de andere software beter is, blijf ik werken met McMain. Ze moeten van hele goede huize komen, willen ze mij naar een ander programma krijgen.” 

Aan de slag met McMain (Online)
Wil jij zelf ervaren waarover Tjerk zo enthousiast is? Probeer gratis de trialversie van McMain Online en test het zelf! Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500.