McMain Asset Management Software is een onmisbare schakel in het succesverhaal van PLUS Retail

Begin 2023 is het nieuwe centrale distributiecentrum van PLUS van start gegaan met McMain. In 2022 is Michel Marcusse hier gestart als System Engineer. Michel had al ervaring met verschillende onderhoudsbeheersystemen en op basis van die ervaring kon hij een weloverwogen keuze maken. De Asset Management Software van McMain is dé oplossing voor PLUS Retail.

Een onderhoudsbeheersysteem dat eenvoudig is in gebruik: dat was voor Michel heel belangrijk. ‘’Meldingen moeten gemakkelijk gemaakt kunnen worden, om het proces zo goed mogelijk te stroomlijnen. Daar ligt de kracht van McMain.’’

McMain in de hoofdrol

Michel heeft als System Engineer een centrale rol als het gaat om het onderhoud, beschikbaarheid en productiviteit van alle technische installaties binnen het DC. Daar hoort ook, deels samen met Wioss, het opvolgen van de mechanisatie van WITRON bij. “WITRON heeft onze mechanisatie gebouwd en zij hebben een compleet on-site team van management tot monteur, dus zij houden die installatie zelf bij. Ik controleer vervolgens weer deels de uitvoering van het onderhoud.

Wij gebruiken McMain voor de overige productiemachines en intern transport zoals de palletkantelaar, hef- en pallettrucks, een robotinstallatie en een tal van rollenbanen. Daarnaast wordt McMain ook ingezet voor gebouwbeheer. Denk hierbij aan docks, deuren, kantoren, maar ook gebouwgebonden installaties zoals brandbeveiliging. Dit staat allemaal in een overzichtelijke boomstructuur in McMain. Ik zorg voor de maintenance engineering, werkvoorbereiding, beheer de magazijnvoorraden, schrijf werkorders uit; kortom, het hele proces valt onder mij en dit doe ik in McMain.” legt Michel uit.

Palletkantelaar die wordt onderhouden met McMain

Overgang naar centralisatie

PLUS Retail maakte de transitie van losse distributiecentra naar een centraal DC systeem, een uitdaging waarbij McMain de perfecte partner bleek te zijn. “We hadden één platform nodig en McMain sloot perfect aan bij onze doelstellingen. Wij hadden een systeem nodig dat laagdrempelig is in gebruik, simpel en doeltreffend. Het moet heel gemakkelijk zijn om een melding te maken of om een werkorder in te schieten.” vertelt Michel. “Andere systemen hebben veel opsmuk die wij hier niet nodig hebben; McMain is heel eenvoudig in gebruik.” 

‘’Wij gebruiken de melder app om meldingen te maken. Dit werkt heel goed, mijn collega’s geven dat ook terug: het is heel makkelijk om een melding te maken van een afwijking of een storing. Daarnaast schiet je zo een werkorder in.’’ geeft Michel aan. ‘’De opvolging is door het snelle melden ook beter. Wij hebben daardoor zeer korte doorlooptijden.’’

‘’Andere systemen hebben veel te veel opties die ik niet aan de voorzijde wil hebben en dat vind ik juist de kracht van McMain. Het is heel simpel en doeltreffend.’’

McMain is de way of working

‘’We hebben McMain geïntegreerd voordat de installatie ging draaien. Wij hebben er samen met jullie heel veel tijd en effort in gestoken. Dit om ervoor te zorgen dat het platform er stond voor de livegang. Binnen een week konden wij dankzij jullie harde werk al aan de slag met meldingen maken. Door vanaf de start McMain in te zetten, werd het direct gezien als de way of working: McMain is bij ons de standaard werkwijze.’’ vertelt Michel. ‘’McMain is echt opgezet als het leidende programma waar externe partijen op inhaken, het speelt de hoofdrol als het gaat om het opvolgen van alle (ver)storingen.’’

Snelle reacties

Het meest waardevol vindt Michel het maken van meldingen binnen McMain. “Het is laagdrempelig en door de integratie van QR-codes is het heel gemakkelijk,” legt hij uit. Ook de klantenservice en ondersteuning van McMain ontvangen veel lof. ‘’De reactietijd is extreem kort, ik krijg altijd snel gehoor. Ik zeg altijd: heel veel mensen roepen het, maar maak het ook maar waar. En dat doen jullie wel, dus ik vind dat echt positief. Servicegerichtheid staat hoog in het vaandel bij McMain, en dat merk je.’’

‘’Je wordt bij McMain gehoord en snel geholpen.’’

Toekomstvisie

Michel kijkt positief naar de toekomst en ziet mogelijkheden voor het verder verlagen van downtime en het preventief voorkomen van storingen. ‘’Uiteindelijk willen we, -ik ben van mening dat we al heel erg op weg zijn-, accuraat sturen op problemen. Werknemers maken al echt meldingen en laten het niet liggen. Dus we zitten al kort op de bal. In het verlengstuk zit het straks echt meer op het verbeteren van de downtime. Preventief voorkomen van storingen.

Pak het goed aan

Zijn advies aan anderen: “Do it first time right. Ga direct aan de slag met een onderhoudsbeheersysteem om je installatie(s) en gebouw(en) goed te onderhouden. Pak het meteen goed aan en embed het in de organisatie.

PLUS als klant

Het implementatieproces bij het distributiecentrum van PLUS is vrij vlot en soepel verlopen. Binnen een week konden de werknemers meldingen aanmaken en geschiedenis opbouwen in McMain. Een implementatie is een co-creatie, waarbij van beide partijen (leverancier en klant) inzet, aandacht en prioriteit verwacht wordt. 

De goede voorbereiding en inzet van de Technische Dienst bij PLUS Retail heeft een grote invloed gehad op het succes. Michel en Joost hadden al veel machine data verzameld. Dit heeft het implementatieproces veel goeds gedaan. Daarnaast hebben uiteraard de gastvrijheid en goede communicatie bijgedragen aan de motivatie om er samen een succes van te maken.

Ook aan de slag met McMain?

Wil jij ook een start maken met digitaal onderhoudsbeheer? Dat kan! Vraag dan de gratis trial van McMain Online aan. Je kunt de software dan 30 dagen uitproberen en erachter komen of het bij jou en je organisatie past. Heb je vragen? Neem dan contact op via sales@mcmain.nl of +31(0)341-750 500.