Onderhoud gelatineproducent Jellice Pioneer loopt gesmeerd dankzij McMain Asset Management Software

Jellice Pioneer Europe, onderdeel van de wereldwijd opererende Jellice Group, is gespecialiseerd in de productie van gelatine. Voor het productieproces maakt de organisatie uit Emmen gebruik van een uitgebreid machinepark. Het onderhoud aan deze machines registreert Jellice met de onderhoudssoftware van McMain. In oktober 2022 is Jeroen Juch gestart als werkvoorbereider bij Jellice. Als onderdeel van zijn functie is hij ook verantwoordelijk voor inkoop en planning. “Daarnaast richt ik McMain in binnen onze organisatie.”

Genoeg reden dus om Jeroen te vragen naar zijn ervaringen met McMain. “Eigenlijk kan je ons bedrijf zien als één lange pijplijn,” begint hij. “Je stopt er varkenshuid in en er komt gelatine uit. Maar voordat dat zover is, zijn er heel veel machines en processen nodig. En daarin zitten bijvoorbeeld al meer dan 300 pompen, motoren en sensoren die allemaal onderhoud nodig hebben.”

Onderhoud productieproces Jellice
Enkele van de machines die worden onderhouden met McMain

De interne Technische Dienst van Jellice bestaat uit 8 monteurs. “Maar daarnaast is er ook een aantal externe monteurs bij ons aan het werk,” gaat Jeroen verder. “Zij houden zich onder andere bezig met elektra aanleggen en PLC’s programmeren. Op dit moment staan er zo’n 3000 assets in McMain die we met de TD onderhouden. Maar we zijn nog steeds bezig om het systeem te vullen met nieuwe machines, technische tekeningen en P&ID’s.”

Ondersteuning door MAAK Techniek

“Gelukkig worden we daarin ondersteund door MAAK Techniek. Zij vullen het systeem en de objectenboom. Als ik in de tussentijd een asset nodig heb die nog niet in McMain staat, voeg ik die zelf toe. We hebben veel overleg over wat handig is qua structuur. Een objectenboom maken is één, maar je moet er ook nog mee kunnen werken. Het is daarom belangrijk om afspraken te maken over onder andere de benaming van assets.”

“De samenwerking met MAAK Techniek verloopt echt perfect”

“MAAK Techniek stelt hiervoor het template op,” gaat Jeroen verder, “en ik, als gebruiker, geef feedback. Pas als je ermee aan de slag gaat weet je echt of het in de praktijk goed werkt. Heel af en toe moet er wel eens iets aangepast worden, maar dat zijn gelukkig altijd kleine dingen. Ik ben dan ook heel tevreden over de samenwerking met MAAK. Die verloopt echt perfect!”

Reactie MAAK Techniek
“Wij delen de opvattingen van Jeroen over de samenwerking. MAAK adviseert Jellice bij het opzetten van doelgericht onderhoud, het inrichten van werkprocessen en organisatie en het vullen van de onderhoudssoftware. Omdat Jellice nog stevig in ontwikkeling is op het gebied van onderhoud en werkprocessen, is McMain een effectieve en efficiënte tool om dit op te zetten.

McMain Online geeft overzicht op het opzetten van onderhoud, plannen van werkprocessen en materialen en het analyseren van onderhoudsdata. Verder merken we dat McMain een fijne sparringpartner is en worden nieuwe ideeën en wensen snel opgepakt.”

– Matthijs Eskes, Projectleider MAAK Techniek

Onderhoud en meer in McMain

“Wij zetten McMain binnen Jellice niet alleen in voor storingen, maar ook voor correctief en preventief onderhoud. Daarnaast ben ik het inkoop- en voorraadbeheer aan het opstarten in McMain. Ik maak nu de inkooporders, als enige binnen onze organisatie. Mijn doel is dat we als Technische Dienst uiteindelijk al ons materiaal alleen nog maar inkopen via McMain.

Op dit moment gaat het nog zo dat we per telefoon of mail ons materiaal bestellen. We zetten er een projectnummer bij, maar verder wordt er niets geregistreerd. Daardoor weten we nooit precies meer wat er ingekocht is. Behalve voor het materiaal dat we inkopen in McMain. Ik denk dat we binnen niet al te lange tijd zover zijn dat we onze inkoop volledig via McMain kunnen doen.

Ook met het magazijn ben ik bezig. Wel is het zo dat we eerst een nieuw fysiek magazijn moeten krijgen, omdat we ruimtegebrek hebben. Ik heb in McMain al een paar stellingen aangemaakt en dat gaat allemaal heel eenvoudig. Dus ik verwacht dat we hier snel mee van start kunnen als ons nieuwe fysieke magazijn er staat.”

McMain steeds meer gebruikt binnen Jellice

“Het onderhoudsbeheer in McMain werkt goed,” vindt Jeroen. “Je kunt duidelijk zien dat onderhoud de basis is van het programma. Daar ben ik dan ook heel tevreden over. En omdat het zo goed werkt, merk ik dat er binnen de organisatie steeds meer onderhoud in McMain geregistreerd wordt.

“Ik merk dat we steeds meer onderhoud in McMain registreren”

Ook de Digitale Melder app wordt steeds meer gebruikt, met name door de collega’s van Productie en Quality Control. Zodra ik een melding binnen zie komen, maak ik daar een werkopdracht van. Dat werkt allemaal prima.”

Nog altijd in ontwikkeling

“We werken binnen Jellice dus steeds meer met McMain, maar we zijn nog altijd in ontwikkeling,” vertelt Jeroen. “In de ideale situatie staat ook het hele magazijn in het systeem. Het is mijn wens dat we artikelen dan direct afboeken en ik met één druk op de knop alle benodigde onderdelen kan bestellen.

Daar hoort natuurlijk ook bij dat we onze objectenboom helemaal gevuld hebben met al onze assets en onderliggende onderdelen. Ook het financiële gedeelte wil ik graag helemaal in McMain hebben, zodat ik inzicht heb in alle kosten van onderhoud, materialen, etc.”

‘Zorg dat de basis goed staat’

“Wij zijn een draaiende fabriek en zijn daarom al met McMain gaan werken terwijl we nog  niet alle assets erin hebben staan. Dat zou ik iemand die vandaag met onderhoudssoftware wil starten niet per se aanraden. Zorg eerst dat je objectenboom er goed in staat, dat is namelijk echt de basis van het programma.”

Daarnaast heeft Jeroen nog een tip: “Je moet er gewoon mee gaan werken. Het liefst met zo veel mogelijk personeel. Op die manier betrek je meer mensen bij het project en zien zij sneller het nut van het programma in. Daardoor creëer je zo veel mogelijk draagvlak en gaat de adoptie binnen je organisatie veel beter. Het implementeren van zo’n softwarepakket moet je, als je het mij vraagt, zo breed mogelijk uitrollen.

Ik verwacht ook veel voordeel van het gebruik van QR-codes. Op dit moment zijn onze machines al voorzien van stickers, maar die moeten binnen niet al te lange tijd vervangen worden. Daar heb ik al een plannetje voor bedacht, want als we opnieuw gaan bestickeren komt daar ook een QR-code op te staan. Dat maakt het voor iedereen eenvoudiger om meldingen te registreren op de juiste asset.”

Tevreden over samenwerking met McMain

Op de vraag hoe Jeroen de samenwerking met McMain ervaart is hij duidelijk: “Daar ben ik heel tevreden over. Ik heb ervaring met verschillende ERP-trajecten en als ik dat vergelijk is het contact met McMain echt heel laagdrempelig. Zelf houd ik er van om even iemand te spreken en daarom ben ik blij dat ik jullie altijd kan bellen.

“Heel veel dingen worden vet snel opgelost”

Ik verwacht ook veel voordeel van het gebruik van QR-codes. Op dit moment zijn onze machines al voorzien van stickers, maar die moeten binnen niet al te lange tijd vervangen worden. Daar heb ik al een plannetje voor bedacht, want als we opnieuw gaan bestickeren komt daar ook een QR-code op te staan. Dat maakt het voor iedereen eenvoudiger om meldingen te registreren op de juiste asset.”

Ook aan de slag met McMain?

Wil jij ook een start maken met digitaal onderhoudsbeheer? Vraag dan de gratis trial van McMain Online aan. Je kunt de software dan 30 dagen uitproberen en erachter komen of het bij jou en je organisatie past. Heb je vragen? Neem dan contact op via sales@mcmain.nl of +31(0)341-750 500.