Plastifran B.V.

Plastifran BV

“Vanwege het intuïtieve karakter van McMain Online kon ik direct aan de slag” 

Plastifran B.V, zusterbedrijf van Schippers, zijn een toeleverancier voor de agrarische sector. Om precies te zijn, maken zij oormerken voor vee. Wij spraken met Hans van Limpt, werkzaam binnen de Technische Dienst van Plastifran, over zijn ervaringen met de online software van McMain.

“Van volledig afgewerkte labels tot aan blanco labels. Het is maar net wat de klant wilt”, zegt Hans. “Binnen Plastifran werken we met ongeveer 20 man. Onze productie draait in ploegendienst en we hebben een aantal mensen in de dagdienst. Ik ben verantwoordelijk voor de Technische Dienst. Zo verzorg ik het preventief onderhoud en het repareren van de storingen. Van begin tot eind voer ik de werkzaamheden uit.”

Automatisering van Excel

Het afgelopen jaar is er op de technisch gebied bij Plastifran veel gebeurd. “Toen ik binnenkwam liepen de machines niet zo soepel als ze zouden moeten lopen. De afgelopen tijd heeft dit sprongen gemaakt en loopt alles goed door, zelfs mijn collega’s beamen dit. Daarbij, als ik de zaken goed voor elkaar heb, heb ik het op dagelijkse basis rustiger.”

“Wel zag ik toen ik binnenkwam dat het een wijze stap zou zijn om een onderhoudssysteem te gaan gebruiken. We moeten het onderhoud uitvoeren, maar daar hoort ook het documenteren van de storingen bij en een stukje preventief onderhoud. Ik heb geprobeerd in het begin met het voormalig Excel document te werken, maar dat werd al gauw onoverzichtelijk toen ik koppelingen wilde gaan leggen. Vandaar dat ik ben gaan zoeken naar een programma om mee te werken. Tijdens mijn online zoektocht ben ik diverse programma’s tegengekomen, diverse demo’s geprobeerd om vervolgens bij McMain uit te komen.”

“Ik heb geprobeerd in het begin met het voormalig Excel document te werken, maar dat werd al gauw onoverzichtelijk toen ik koppelingen wilde gaan leggen.”

Simpel en doeltreffende software

Technische Diensten zijn er in allerlei soorten en maten en elk team heeft zijn eigen criteria waar het onderhoudssysteem aan moet voldoen. “Ik heb geen grote Technische Dienst, dus ik hoef geen uitgebreid programma software te hebben. De gemaakte kosten zijn voor ons bijvoorbeeld minder belangrijk om te registreren. Het gaat erom dat we de historie vastleggen: storingen aanmaken, onze machines vastleggen en preventieve modellen registreren en opvolgen. Dit betekent dat het onderhoudssysteem simpel moet zijn en dat ik geen overbodige velden moet invullen. Daar liep ik bij andere programma’s wel tegenaan. Die waren te complex en uitgebreid, zodat mijn administratieve last juist verhoogd werd in plaats van verlaagd.”

Historie opbouwen en preventief onderhoud 

“Wat voor mij heel belangrijk is, is om achteraf bij de storingen ook informatie achteraf toe te voegen. Zo creëer ik een duidelijk beeld per machine wat er is gebeurd en welke handelingen er zijn uitgevoerd om de storing op te lossen. Mijn uitgangspunt is dat mocht er een opvolger komen, hij of zij een historie heeft en zo het werk makkelijker kan oppakken. Er kan namelijk teruggezocht worden in het verleden nu. Op deze manier is McMain Online een leidraad voor mij, maar ook voor eventuele anderen en kunnen we dus ook aan de slag met preventief onderhoud. De historie vormt de basis daarvoor namelijk.”

“Nu we een tijdje bezig zijn, heb ik een volgende stap gezet: het inzetten van preventief onderhoud. Dit heb ik samen met Richard, een McMain consultant, gedaan. Hij heeft mij uitgelegd hoe het in McMain gezet kan worden en waar je op moet letten. Het is namelijk zo dat wij hier aangekochte spuitgietmachines hebben staan, maar er staan ook zelfgebouwde machines. Dus bij die machines heb ik geen handleiding die ik kan gebruiken voor een basis preventief onderhoudsmodel. Dat betekent dat ik zelf een onderhoudsschema moet opstellen op basis van mijn kennis over de machines, om deze in de loop der tijd weer bij te stellen. Zo komen we uiteindelijk bij een goed preventief model. Al met al kom je dan weer uit bij de historie, want die helpt mij met het opstellen van deze schema’s.”

McMain Online is simpel en je kan er direct mee aan de slag. Dat is wat ik nodig had.”

Een echte aanrader

“Wat ik toch ook nog kwijt wil”, eindigt Hans zijn verhaal, “is dat ik dus blij ben met McMain Online als mijn onderhoudssysteem. Het doet wat het moet doen, het is simpel en je kan er direct mee aan de slag. Nu is het zo dat Schippers een gigantisch nieuw gebouw aan het bouwen is en dat ze daar nog zochten naar een programma om de machines in te onderhouden en onderhoudsschema’s te maken. Dus ik heb hem McMain Online aangeraden en hij is enthousiast en daarom er ook mee begonnen. Ook aan een andere collega bij een filiaal in België heb ik het aangeraden. Ik deel het graag. Enerzijds omdat het goed werkt en ik hen kan ondersteunen met het programma, maar ook omdat het een win-win situatie is. Mocht het namelijk zo zijn dat wij bij elkaar op locatie moeten werken, hebben we één en hetzelfde onderhoudssysteem. Zo kunnen we dus gelijk aan de slag omdat we in het systeem naar het verleden kunnen kijken. Kortom, met de onderhoudssoftware kunnen wij gelijk aan de slag en ons ding doen.”

Zelf uitproberen?
Hans vindt McMain Online dus een echte aanrader. Wil je zelf ervaren hoe het is om aan de gang te gaan in McMain Online? Start gratis de trialversie van McMain Online en probeer het zelf uit. Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500