Zeeland Refinery: “Met het Grafisch Planbord besparen wij 3 tot 4 uur per week”

Zeeland Refinery

“Met het Grafisch Planbord besparen wij 3 tot 4 uur per week”

Nederland heeft welgeteld zes raffinaderijen, waarvan er vijf in de omgeving Rotterdam gelegen zijn en de zesde in Nieuwdorp, Zeeland ligt. Zeeland Refinery is een raffinaderij waar vanuit ruwe aardolie allerlei brandstoffen zoals kerosine, benzine en diesel worden gemaakt. De ruwe aardolie wordt via een pijpleiding vanuit de Maasvlakte in Rotterdam naar Zeeland Refinery gepompt.

Binnen Zeeland Refinery bestaat de afdeling Quality Control (QC) waar Martin Vos de Reliability Engineer is. Deze QC-afdeling bestaat uit een laboratorium waar monsters worden getest en heeft daarnaast ook een online analyse sectie. Deze sectie bestaat uit analysers die online bepaalde stromen testen. “Zo heb je een 24/7 lab dat helemaal op zijn eigen werkt . Het is een online meting, dus daar hoeft niemand bij te staan. Je hebt er uiteraard wel onderhoud aan, zoals het testen van de werking en onderdelen vervangen. In mijn functie controleer ik onder andere of dat onderhoud goed gaat en wat we kunnen verbeteren.”

Centraliseren van de data

Binnen de online sectie werd er gebruik gemaakt van een verouderde database die niet meer werd ondersteund door de leverancier. “Voorheen was er een IT-collega die verstand had van deze database, maar deze collega ging met pensioen. Toen dachten we: als er nu wat met deze database gebeurd, dan heb je de kans dat de data niet meer toegankelijk is. Het was dus belangrijk om te upgraden.  Daarom gingen we opzoek naar een onderhoudsprogramma. Uiteindelijk werd dit breder getrokken en ging zowel online, als het laboratorium in één programma werken.” 

“Door McMain staat onze data centraal op één plek en vanuit één plek benaderbaar.” 

“Een grafisch planbord is een vereiste”

Elk bedrijf heeft zijn eigen processen en protocollen. Daarom is het belangrijk dat je als organisatie van te voren in kaart brengt aan welke doelen de software moet bijdragen. “Voor ons was het belangrijk dat de software divers is. Dit betekende voor ons dat het standaard onderhoudsprogramma dat je koopt of huurt, veel mogelijkheden heeft. McMain voldeed aan deze wens: het is een breed pakket dat aan te passen is naar onze wensen. Een groot vereiste was een grafisch planbord. Daar doen wij als online sectie heel veel mee, dus dat was belangrijk. De derde eis was dat we graag een boomstructuur willen hebben waarin alle objecten zichtbaar zijn.” 

Een goed begin is het halve werk

Vooraf is er een document opgesteld waarin werd aangegeven wat de wensen zijn, aangevuld met voorbeelden van hoe er momenteel wordt gewerkt. Op deze manier ontstond er een beeld van de werkwijze van het team en hoe het onderhoudsprogramma hen het best kan ondersteunen. “Nadat er was besloten dat we met McMain in zee zouden gaan, gingen we van start en de initiële implementatie verliep soepel. De opstart is in twee fases gedaan. Eerst hebben we de online analyse sectie gedaan, omdat deze sectie kleiner is en direct met het onderhoudsprogramma aan de slag kon. In een later stadium is het laboratorium hierbij gevoegd. Voor het laboratorium hebben we één specifiek product op maat laten maken: de controlekaarten. Dat is voor hen de belangrijkste zaak. Dit was een complex vraagstuk en uiteindelijk is het McMain gelukt dit product te realiseren. We hebben dit proces niet overhaast en hebben hierdoor ruimte gecreëerd voor een testfase. Op deze manier konden we het product goed testen voordat het in productie ging.”  

Tijdsbesparing

We blikken terug op wat de software hen de afgelopen maanden heeft opgeleverd en wat het zichtbare resultaat is. “Voorheen moesten we handmatig een planning maken. Dit is nu van de baan sinds we het Grafisch Planbord hebben. Waar de planning ons eerst 3 tot 4 uur kostte, zijn wij nu binnen een half uur klaar. Dat is onze grootste winst die wij gemaakt hebben en die ook heel zichtbaar is. Een andere grote verandering zijn onze maandrapporten. Straks is het 1 september, drukken we op de knop en hebben we ons maandrapport. Hoeveel tijd zal dat kosten? Vijf minuten? Voorheen moesten we handmatig de data uit de verouderde database halen en in een spreadsheet invoeren. Je wordt tussendoor ook nog wel eens onderbroken, dus je was er algauw een dag aan kwijt. Alle data komt nu volledig en automatisch uit McMain!”

“Sinds wij gebruik maken van het McMain Grafisch Planbord in plaats van Excel, besparen wij een 3 tot 4 uur per week.”

Digitale Monteur

“Dit project is nu bijna klaar en daarmee is ons hoofddoel bereikt: een onderhoudsprogramma waar we heel veel informatie uit kunnen krijgen, data waarborgen en met een grafische planning aan de slag kunnen. Onze volgende stap is de mogelijkheden bekijken van de Digitale Monteur. Op onze locatie, bij een raffinaderij, is alles buiten of op een locatie in het laboratorium. Dit betekent dat je zelden achter je eigen computer zit. Je loopt bijvoorbeeld je kantoor uit naar buiten en je gaat de fabriek in. Daar hebben we wel huisjes waar we in kunnen zitten, maar daar heb je geen normale laptop. Die mag je daar niet gebruiken en er is ook geen WiFi. De Digitale Monteur zou dus voor ons de mogelijkheid bieden om op de werkplek de gegevens en geschiedenis van een apparaat inzien. Ook zou je op de betreffende werkplek de controlekaarten in kunnen vullen. Dat zou ons nog heel veel kunnen gaan helpen.”

Meer weten?
Wil jij jouw data centraal en digitaal of graag aan de slag met het grafisch planbord? Probeer gratis de trialversie van McMain Online en probeer het zelf uit! Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500.