Seafox

“De onshore database communiceert elk uur met de offshore server. Vroeger ging dit via een USB stick, tegenwoordig digitaal”

Seafox is een toonaangevend offshore bedrijf dat de olie- & gassector ondersteunt. Vanuit hun vestigingen in Europa en het Midden-Oosten opereert Seafox over de hele wereld. Al hun installaties onderhouden zij met de asset management software van McMain. Zowel op de verschillende Seafox vestigingen als op de werkplatformen als op zee. Seafox werkt naast de onderhoudsbeheermodules ook met magazijnbeheer, inkoop.

De Noordzeevloot van Seafox moet te allen tijde in de best mogelijke staat beschikbaar zijn. Om dit te realiseren maakt Seafox gebruik van een asset maintenance management systeem. Niet alleen voor hun vestigingen in Europa, maar McMain werd ook geïmplementeerd in het Midden-Oosten. Wij spraken met Remko Oostra, Maintenance and IT-manager, over zijn McMain ervaring.

Passend bij de eigen werkwijze

“Ons asset management systeem bestaat veelal uit maatwerk. Denk aan de inkoop, de (werk)modules, manifesten en backlog manifesten. Dit maatwerk zorgt er voor dat het pakket in zijn totaliteit beter aansluit bij onze werkwijze. Wel moeten we er rekening mee houden dat al het maatwerk ook een eigen update moet krijgen wanneer we een update hebben. We werken al lang met McMain en dit zorgt ervoor dat het personeel heel vertrouwd is met het systeem. Het fijne is ook dat het niet uitmaakt of ze op de Seafox 4 of de Seafox 7 aan het werk zijn, want alles is in grote lijnen hetzelfde ingericht. Tuurlijk, elke locatie heeft zijn werkspecifieke taken, maar de basis is altijd hetzelfde.” 

Werken met verschillende autorisaties

Doordat Seafox over de hele wereld opereert, levert McMain de software in het Engels. Binnen de software zijn er verschillende gebruikersprofielen opgesteld, namelijk de de Offshore Installation Manager (OIM), de Chief Engineer en de Material Coördinator (Matco). “Vanuit de Matco beheren wij de voorraad. Hier maken we requisites en nemen we items in en uit. Met een requisitie bedoel ik dat ze aan boord aangeven materialen te hebben gebruikt en dat er dus nieuw materiaal moet binnenkomen. Daar maakt de Matco dan een inkoopaanvraag van. De Chief Engineer zetten we daarentegen in voor het plannen van de werkorders en het afsluiten ervan.”

“Werkvergunningen en verbeterprojecten zitten allemaal in McMain. Door alles in één systeem te hebben werken wij transparanter, sneller en volgens de veiligheidseisen.”

Koppelingen

Om het onderhoudsbeheersysteem zo optimaal mogelijk te laten werken, werken ze bij Seafox met een koppeling tussen McMain en Navision via de Open API. “We hebben wat dat betreft een unieke situatie. We hebben de offshore servers, onshore servers en de centrale McMain database, daarin vindt de inkoop plaats. Deze centrale database is gekoppeld aan Navision, het financiële pakket van Microsoft. Dat is een hele constructie die destijds erg belangrijk was bij de keuze voor McMain. Tegenwoordig communiceert de onshore database elk uur met de offshore server. Vroeger ging dit via een USB stick en voegden we alles samen via de mail.”

Van ad hoc naar preventief onderhoud

“Onze eerste stap in onderhoudsbeheer was het in kaart brengen van de installaties aan boord en voorzien van een onderhoudsmodel. Dat onderhoudsmodel zorgt ervoor dat op gezette tijden het onderhoud wordt uitgevoerd. Dit kan zowel via tijdsinterval of via meterstanden. Deze gehele werkwijze is doorgevoerd over alle werkplatformen. Eén van de belangrijkste voordelen van McMain is dat er vanuit het hoofdkantoor van Seafox er complete controle is over de RIG’s, waar dan ook ter wereld.”

Op dit moment is Seafox een aantal jaren verder en hebben zij hun eerste stap afgerond. Waar staan ze nu en waar ligt nu de focus? “De onderhoudsmodellen staan en we hebben eigenlijk twee standaarden neergezet: één voor de self propelled unit en één voor de non-propelled units. In het Midden-Oosten hebben we de afgelopen anderhalf jaar twee self-propelled units gekregen. Dan lezen we met een consultant de standaard in en dan gaat de maintenance engineer de RIG-specifieke zaken verwerken in McMain. Het proces van die eerste fase naar de huidige situatie was wel een stap. Want we hebben dus de standaard geïntroduceerd, omdat we ook alle units in het Midden-Oosten gingen uitrollen. De onderhoudsmodellen hadden we hier al klaar staan en daarna hebben we de aanvullende informatie uit ons vorige pakket gehaald en ook in McMain gezet.”

Benieuwd naar onderhoudssoftware?
Wil je graag ontdekken hoe een asset maintenance management systeem kan bijdragen bij jullie op de werkvloer? Start gratis onze 30 dagen proefperiode en ontdek het zelf. Daarnaast hebben we een productboek over McMain Online zodat jullie het doen en laten van de onderhoudssoftware rustig kunnen nalezen.