Klantervaring De Waarbeek Attractiepark

De Waarbeek

“Met de onderhoudsstrategie in McMain hebben wij 90% minder grote storingen”

Een park gevuld met kinderstemmen en het geluid van een attractie die start. Midden in het Twentse Hengelo ligt Attractiepark de Waarbeek. Overgenomen door Kevin Moespot en zijn vrouw, zetten zij dit historische pretpark om in een nostalgische plek met een modern tintje. Hoofd Technische Dienst en directeur Kevin Moespot vertelt over zijn McMain ervaring en de onderhoudsstrategie van De Waarbeek.

Vanuit het pretpark van zijn schoonvader, Drouwenerzand, zetten Kevin en zijn vrouw de grote stap naar hun eigen attractiepark. “Ik ben directeur van het park, maar ik werk ook mee in de Technische Dienst. Vanuit mijn ervaring in mijn vorige baan was dit heel handig.” 

“Bij Drouwenerzand, het park waar ik voorheen werkte, waren wij al begonnen met het digitaliseren van het onderhoud en dat wilde ik eigenlijk gelijk hier doorzetten. Dus toen we eenmaal rondliepen in De Waarbeek heb ik gelijk die eerste stappen gezet voor een onderhoudsbeheersysteem. We hebben de eer om eigenaar te zijn van het oudste pretpark in Nederland. Die sfeer wil ik graag behouden, maar daar wel het moderne aan toevoegen.” 

“Mijn technisch personeel geeft aan dat McMain de communicatie bevordert en dat het makkelijker werkt dan papier. We hebben het goed voor elkaar.”

Op het moment van aankoop, liet het onderhoud de wensen over. Het was slecht genoteerd en nauwelijks terug te halen. “En dat terwijl het juist in een attractiepark zo belangrijk is. Ik weet dat een technische man geen administratie man is, daarom had ik drie pijlers tijdens mijn zoektocht die ik in mijn achterhoofd hield: makkelijk, doeltreffend en betaalbaar. Het doel was om een programma te vinden dat de administratie zo makkelijk mogelijk zou maken. Zo kunnen we in de toekomst tot in het kleinste detail zien wat er is gebeurd met een attractie en welke onderdelen erbij horen.”

Veiligheid staat voorop

“Mijn schoonvader is wat betreft het aanpakken van onderhoud mijn grote voorbeeld. Van hem heb ik geleerd tijdig onderhoud te doen en geen risico te lopen om geld te besparen. We zeggen altijd: als er iets rammelt of het ziet er niet goed uit, vervang het. We werken immers met mensen en voor mensen, dus moeten fouten worden ingeperkt en daar helpt een onderhoudssysteem bij. Die helpt je herinneren en plannen van onderhoud. Het is en blijft een attractiepark en daar is geen dag hetzelfde. Dus het feit dat we nu een systeem hebben die ons daar mee helpt, is een hele grote stap vooruit.”

Onderhoudsstrategie opzetten

“Waar wij mee zijn begonnen, is het controleren van alle attracties. Van binnen en buiten, zodat we ze goed leerden kennen. De attracties waren immers helemaal nieuw voor ons. Op basis van deze kennismaking en leerproces stelden wij een onderhoudsstrategie op. Een goed voorbeeld hierbij zijn de lagers. Hoe lang gaan die mee en wanneer moeten deze dan vervangen worden? Dat zijn vragen geweest die we hebben gesteld. Zo gaan we alle attracties en onderdelen langs en zetten we de opgedane kennis in het systeem. Het is een fijn idee dat McMain ons straks helpt herinneren dat we bepaalde handelingen moeten ondernemen. Nu moet je alles uit jezelf controleren en dat neemt McMain uit handen.”

“Met de onderhoudsstrategie die we dankzij McMain handhaven, hebben wij 90% minder grote storingen.” 

Ook binnen de Technische Dienst van de Waarbeek streven de technici naar een bepaald doel, vertelt Kevin. “Wij hebben het ultieme doel om zo min mogelijk storingen per jaar te hebben. Dit betekent zo min mogelijk stilstand tijdens openingstijd. Mocht het zo zijn dat er wel stilstand is tijdens openingstijd,  streven wij erna om binnen 5 minuten de storingen op te lossen. Toen wij hier begonnen, waren er 20 grote storingen, waardoor de attracties meerdere uren stil stonden en dat hebben we kunnen verminderen naar 2 grote storingen. Een vermindering van 90%. Onderhoud is the key en de onderhoudsstrategie die we hebben, werkt.”

McMain is onmisbaar bij de Waarbeek

Binnen het onderhoud is het belangrijk dat het team goed met elkaar communiceert en op de hoogte is van al het onderhoud dat is gepleegd. We hebben een team van zes man en daar zitten ook externen bij, dus overleg is voor ons onmisbaar. Op het moment dat er iets gebeurd met een attractie en het is al eerder voorgevallen, maakt dat het werk stukken efficiënter. Met onderhoudssoftware verbeter je dus niet alleen de kwaliteit van de attractie, maar ook van onderhoud.”

“Het mooie is”, voegt hij er aan toe, “is het feit dat de volledige Technische Dienst ziet wat het oplevert en welk verschil er is met de vorige situatie. Ze zijn er zelf, door het simpelweg gebruiken van de software, achter gekomen dat dit makkelijker werkt dan papier. Ik was dus erg blij toen ze vertelden dat McMain een mooi programma is, het de communicatie bevordert en dat we het als team goed voor elkaar hebben met McMain.” 

Aan de slag
Wil je zelf ervaren hoe het is om aan de slag te gaan met onderhoudssoftware van McMain? Of ben je nieuwsgierig geworden naar de Digitale Monteur? Start gratis de trialversie van McMain Online en probeer het zelf uit of neem vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500