Suez

“Met McMain hebben wij de performance van onze installaties met 15% verbeterd”

Als onderdeel van de Franse tak van SUEZ, is SUEZ IWS Almelo verantwoordelijk voor het verwerken en recyclen van afval zuren, basen en oplosmiddelen in Nederland. Om ervoor te zorgen dat de installaties zo optimaal mogelijk draaien en alles conform wetgeving bij te houden, maakt deze verwerking plant gebruik van McMain Software. Roy Kobes, projectleider en plantmanager binnen SUEZ IWS Almelo, vertelt over zijn ervaring met McMain als onderhoudstool.

Vanaf het eerste moment was Roy betrokken bij de vervanging van hun destijds huidige software. ”Bij de vestiging in Roosendaal maakten zij al gebruik van McMain en daar was iedereen tevreden met het pakket. Daarom is onze directeur op bezoek gegaan om te kijken naar McMain in de praktijk. Hij was onder de indruk en zodoende zijn wij met zijn allen langs gegaan om te kijken hoe de software eruit ziet en wat het allemaal kan. Zij maakten bijvoorbeeld gebruik van het logboek en daar waren wij van gecharmeerd. Na dit bezoek hebben wij gezegd dat we onze software zouden vervangen voor McMain.”

Meegaan met de veranderingen in de wet

“Wij waren destijds op zoek naar een vervanger van ons systeem. Het was te beperkt met de wetgeving, want de regels veranderden. Dit betekende dat wij mee moesten veranderen. Het is namelijk verplicht vast te leggen welk onderhoud wij uitvoeren. Zodoende hebben wij bepaalde modules laten inbouwen die voor ons PSO-technisch belangrijk waren, zoals de alarmeringmodule en het verwijsformulier. Het feit dat wij McMain konden aanpassen naar onze wens, is de reden dat wij voor McMain hebben gekozen. Zo maken wij nu gebruik van de module werkvergunningen waarin wij alles naar eigen inzicht kunnen aanpassen, ideaal. Dat is het fijne aan werken met McMain. Samen komen we tot een mooi eindproduct omdat het mogelijk is verschillende richtingen op te gaan.”

“Door de data te gebruiken kunnen we gerichter onderhoud uitvoeren en de last voor de monteurs verlagen.”

McMain vertelt ons wat wij moeten doen

“Omdat wij werken met chemicaliën is het van belang dat er bij bepaalde geclassificeerde storingen, binnen 32 uur een oplossing is gevonden en deze ook is toegepast. Daar helpt de speciaal ontwikkelde alarmeringsmodule ons bij. Deze geeft aan wanneer er een klasse 0 of 1 storing is en welke stappen de medewerkers moeten ondernemen. Lukt het niet om binnen 32 uur de storing op te lossen, dan maken wij gebruik van de verwijsformulieren. Hierin staan de afspraken tussen de productie, Technische Dienst en de veiligheidsdeskundige om ons werk toch voort te mogen zetten. Er gaat dan ook automatisch een timer lopen zodat de doorlooptijden worden vastgelegd. Het systeem is meer dan alleen een systeem waarin het onderhoud wordt bijgehouden. Het systeem stuurt de productie ook echt aan bij het melden van een storing. McMain vertelt hen hoe zij moeten handelen omdat de procedures erin zijn verwerkt. Het is hiermee dus echt een onderhoudstool die de medewerkers ondersteunt.”

Communicatietool tussen verschillende afdelingen

Om goed van start te gaan met de software is het belangrijk dat de eindgebruikers het systeem leren kennen. “Wij werken nu ongeveer acht jaar met McMain. Om het systeem zo in te richten zoals wij het in gedachten hadden, wensen uit te schrijven en de extra modules te ontwikkelen waren we ongeveer een jaar bezig. In de tussentijd zijn de Technische Dienst en de productie al begonnen met het gebruiken van McMain. Zo hebben de de basis gelegd voor het personeel door hen al met het systeem te laten werken. Terwijl wij de uitbreiding ontwikkelden, legden zij de basis en maakte nieuwe historie aan op de installaties. Wat voor ons heel belangrijk was, was naast het voldoen aan de wetgeving, de uniformiteit in de communicatie. Door gebruik te maken van het logboek ontstond er een eenduidige manier van communiceren tussen de verschillende afdelingen en verdween de ruis. Zo fungeert McMain naast onderhoudstool, ook als communicatiemiddel tussen deze afdelingen.”

 “Met McMain is de performance van onze installaties met 15% verbeterd.”

Aan de slag met de Digitale Monteur en QR-codes

Begin klein en rol daarna uit naar de volgende stap. “Ik ben nu bezig met de vervolgstappen binnen mijn team. Zo werk ik toe naar het automatisch uitlezen van meterstanden en zou ik de Digitale Monteur graag introduceren binnen mijn team. Zo kunnen we de papieren versie van het preventief onderhoud  vervangen. Ook de QR-codes staan op het wensenlijstje, om zo heel precies storingen te melden en hierin onduidelijkheden te voorkomen. Dat gaat veel werk schelen en tijd besparen. Als ik terugkijk, kan ik zeggen dat we de performance van de installaties al wel tot 15% verbeterd is. Samen met de Digitale Monteur zal er in de toekomst veel tijd bespaard worden op het gebied van onderhoud. Door gebruik te maken van de data zoals meterstanden en draaiuren kan de Technische Dienst veel gerichter onderhoud uitvoeren en de onderhoudslast van de monteurs verminderen.”

McMain Software bij jouw Technische Dienst
Wil jij weten wat McMain voor jouw Technische Dienst kan betekenen of welke (vervolg) stap voor jou een goede keuze is? Probeer gratis de trialversie van McMain Online en probeer het zelf uit! Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500