Machandel

“Door de verbeterde synergie tussen TD en productie hebben we minder storingen dan voorheen.”

Familiebedrijf Machandel is in 1978 opgericht door Piet Glasbeek. Vanuit zijn woonboerderij in het Friese Haulerwijk, werd witte kool op een biologisch-dynamische manier verbouwd en geteeld. Piet besloot er zuurkool van te maken en voegde hier wat machandel (oud Fries voor Jeneverbes) aan toe. Het bleek een gat in de markt. Inmiddels ruim 40 jaar verder produceert Machandel veel meer dan alleen zuurkool. Van mayonaise tot sperziebonen, van tomaten tot piccalilly en van kikkererwten tot pindakaas. De biologische conserven producten zijn verkrijgbaar in de ketens van de Demeter- en EKO-natuurvoedingswinkels.

“Tot voor kort deden we veel handmatig werk, maar dankzij McMain zijn we steeds meer aan het automatiseren.” Franke Koopmans, Hoofd Technische Dienst, en Johan Zwama, Monteur, vertellen over hun McMain ervaring. 

Voldoen aan de eisen op gebied van voedselveiligheid

Franke werkt inmiddels 26 jaar bij Machandel. “Toen ik in dienst kwam bij Machandel deden we nog ontzettend veel werk met de hand. Dit is vandaag de dag niet meer mogelijk. We groeien ontzettend hard en krijgen te maken met steeds strengere eisen op het gebied van voedselveiligheid. Zo stelt de BRC (een internationale norm voor voedselveiligheid) het verplicht dat wij meldingen vastleggen en kunnen aantonen. Om dit te kunnen bewerkstelligen moesten we aan de slag met onderhoudssoftware. We werken sinds 2020 met McMain en merken nu dat hier meer voordelen aan zitten.”

Dankzij McMain meer synergie tussen TD en productie

Johan, 4 jaar werkzaam bij Machandel, vult Franke aan en zegt: “Voor we werkten met McMain kwam het regelmatig voor dat een productiemedewerker aangaf dat er onderhoud aan een machine nodig was, omdat hij bijvoorbeeld een gek geluidje hoorde. Aan de TD de taak deze mededeling op te pakken. Helaas schoot dit er vaak bij in, omdat dit tussen neus en lippen door vermeld werd. Nu we werken met McMain kan de productiemedewerker een melding aanmaken en kan de werkopdracht worden ingepland. Dit heeft ervoor gezorgd dat de synergie tussen de technische dienst en de productie verbeterd is.”

Minder handmatig werk, een app en meldingen inzien

Kunnen jullie aangeven welke functionaliteiten de software moest hebben?

Zeker. Zoals Franke net zei eist de BRC dat wij een logboek van meldingen kunnen overleggen. Dit was voor ons dus de belangrijkste reden om te starten met McMain. Daarnaast zijn we de afgelopen jaren ontzettend hard gegroeid en wilden we steeds meer af van handmatig werk. Daarnaast was het voor ons belangrijk dat de software benaderbaar was vanuit een app, zodat de TD op de werkvloer meldingen kan bekijken en inschieten. Wij van de TD zijn niet erg handig met computers, dus het moet wel makkelijk zijn. Ondanks dat nog niet alle monteurs met de app werken, is het via de app kunnen toevoegen van foto’s en meldingen wel erg makkelijk en maakt dit het laagdrempelig en makkelijk om mee te werken. Dit is mogelijk met de digitale monteur van McMain.”

McMain groeit met ons mee

“Wij werken sinds 2020 met McMain en hebben in die korte tijd al zoveel ontwikkelingen gezien. Jullie ontwikkelen continu door en staan niet stil. Dat is ontzettend fijn en helpt ons ook enorm. Vroeger werd preventief onderhoud niet gepland. maar dit gebeurt nu steeds meer. Zo zetten we bijvoorbeeld de ene week lijn A stil voor onderhoud en de andere week lijn B. Door de software kunnen we dit nu veel beter plannen, wat ook nodig is nu we zo hard groeien als organisatie. Eigenlijk kun je wel stellen dat Machandel groeit, en McMain groeit met ons mee. We willen ook meer gaan doen met het planbord vanuit McMain. Zo kunnen monteurs in de kantine zien welke incidenten lopen en welke zaken preventief opgepakt kunnen worden.”

“Wanneer we een probleempje hebben, trekken we direct aan de bel en staat McMain voor ons klaar”

Franke Koopmans, Hoofd Technische Dienst Machandel

Minder storingen doordat we zaken sneller oppakken

Tijdens het MT-overleg kunnen wij ons nu beter verantwoorden en ons verhaal onderbouwen met cijfers uit McMain” aldus Franke. Johan vult hem aan en zegt: “We hebben minder storingen doordat we zaken vroeger signaleren en oppakken. Maakt een machine een gek geluid, dan staat dit in McMain en kijken we er naar. We hebben dus minder storingen door de verbeterde synergie tussen TD en productie.”

Dan hebben Johan en Franke nog een laatste tip: “Wanneer je start met onderhoudssoftware, zorg dan dat er een dedicated werknemer is die de verantwoordelijkheid neemt en de kar trekt. Het implementatieproces kost tijd en heeft dus voldoende aandacht nodig. Maar één ding is zeker; de tijd die daaraan wordt besteed betaalt zich zeker terug”. 

Fun fact: vorig jaar heeft Machandel meegewerkt aan onze bedrijfsvideo. Bekijk ‘m hieronder:

Meer weten of zelf aan de slag?

Wil jij ook aan de slag met onderhoudssoftware en wil je weten wat wij hierin kunnen betekenen? Probeer gratis de trialversie van McMain Online of download ons productboek. Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500.