Want we hebben mensen nodig die geloven in verhalen

We kunnen stellen dat de onderhoudswereld aan het veranderen is door de opkomst van de vierde industriële revolutie, en dat jullie organisatie hier op eigen tempo in mee kan gaan. Daarbij is het belangrijk om kritisch te blijven denken en dat we onze kennis en ervaring blijven gebruiken. Want ongeacht de uitkomst die de algoritmes geven, zal de mens een belangrijke factor blijven in de vierde industriële revolutie.

Industrie 4.0 brengt vele voordelen met zich mee, zoals het eerder vinden van technische storingen en onderhoud plegen wanneer het echt nodig is. Maar tegelijkertijd rijst hiermee de vraag op wat dit voor effect heeft op de mensen in de organisatie, op de werkvloer en daarmee de Technische Dienst medewerkers. Dit gesprek gingen Jos Tiekink en Dion Linthorst van McMain Software aan met Arjan Bijker, eigenaar en oprichter van Impazz Maintain, een ingenieursbureau voor de Technische Dienst. 

De rol van de mens verandert

Woorden als algoritme zijn best spannend en abstract. Dat is een stukje angst, maar de gemiddelde techneut is ontzettend nieuwsgierig en benieuwd hoe een algoritme precies werkt en wat de toegevoegde waarde is van Smart Industry. “Neem de gebruiker mee en behoud, én vergroot, de kennis van de Technische Dienst”, zegt Jos. “Zorg dat de data geen black box wordt die het technische team aanstuurt. Het technische team stuurt het algoritme aan. Oftewel, houd de regie in hand en weet wat de software doet. Begrijp de software en zorg ervoor dat je weet waarom er een bepaald gegeven uit de data naar voren komt. Wij als mens zullen nodig blijven in deze ontwikkeling, alleen de focus van onze werkzaamheden zal verschuiven.”

“Begrijp de software om zo de regie in handen te houden. Het is namelijk het team dat het algoritme aanstuurt. Wij als mens zullen namelijk nodig blijven in deze ontwikkeling, alleen onze focus zal veranderen. Denk aan innovatie, strategie en het juist inzetten van onze krachten.”

Jos Tiekink, Managing Director

“Dat klopt. Dankzij smart industry wordt de voorspelbaarheid over de machines steeds beter en daarmee verandert de rol van de Technische Dienst. Hij zal zeker niet verdwijnen en dát is belangrijk om te vertellen. Want de rol van de mens zal meer bij innovatie komen te liggen”, voegt Arjan toe aan Jos’ verhaal. “Er heerst angst bij mensen over dat onze toegevoegde waarde zal verminderen, maar niks is minder waar. Onze waarde zal altijd blijven, want wij zetten de volgende stap. Het is onze taak om de ogen te openen en te laten zien wat we kunnen winnen met deze industriële ontwikkeling, want er zijn namelijk mogelijkheden te over. Denk aan wat er voort kan komen uit de tijdswinst die sensoren opleveren: een nieuwe functie voor een monteur die gericht onderhoud kan uitvoeren. We moeten geloven in de kracht van de mens.”

Meer analytische managers of juist analytische monteurs? 

Vanuit innovatie verzamelen we steeds meer data. Data waar we veel mee kunnen: analyseren, grafieken maken, beslissingen maken en ga zo maar door. Als we deze ontwikkeling naast de Technische Dienst zetten, rijzen er vragen op zoals: ‘hoe zorgen we ervoor dat de monteurs en managers hier mee om kunnen gaan?’ en ‘wie gaat deze analytische rol op zich nemen?’ Arjan bijt het spits af. “Ik denk dat de groei naar meer analytische managers en monteurs belangrijk is. Dat is eigenlijk ook niet iets nieuws, want we vragen al aan onze sollicitanten om Excel in de vingers te hebben. Van belang is dat de Maintenance Managers de stap kunnen zetten naar het het werken met data. Dat zij hiervoor zelf de skills hebben of dit kunnen organiseren in hun team. Begin maar klein en ga dan uitbreiden.”

“Met sensoren kunnen afwijkingen bij assets eerder worden geregistreerd. Dit wordt in een dashboard weergegeven waardoor het technisch persoon kan bepalen of er daadwerkelijk iemand mee aan de slag moet. Dit effectief inzetten van personeel zorgt voor tijdswinst.  Met deze gewonnen tijd, is het mogelijk om te investeren in het analyseren van de data en dat kunnen de monteurs doen.”

Dion Linthorst, Junior Consultant

Maar wie krijgt deze specifieke taak binnen de Technische Dienst, vroeg Jos. “Is dat één specifieke taak binnen de Technische Dienst of moet elke techneut de basis begrijpen van sensoren en algoritmes? Want de software is er om ons te ondersteunen en wij als mens moeten iets vinden van wat het algoritme ons vertelt.” 

“Dataverzameling, verbindingen leggen en het bouwen van dashboards – dat zijn onderwerpen waar tijd in gaat zitten en kennis voor is vereist. Het is verstandig om dat door een externe partij te laten regelen als je zelf de expertise niet in huis heb. De monteurs kunnen namelijk met deze dashboards onder andere conclusies trekken. Als zij behoeften hebben aan een onderbouwing hoe de data zijn samengesteld, kunnen zij doorklikken of er een expert bij halen,” antwoordt Arjan.

Betrokkenheid van de monteurs

Maar hoe zorg je ervoor dat dit onderwerp gaat leven bij de Technische Dienst? Hoe krijg je ze enthousiast? “Dat is heel simpel”, antwoordt Arjan. “Het heeft allemaal te maken met betrokkenheid. Als je hen meeneemt naar de stip op de horizon, zie ik geen belemmeringen. Er zijn altijd een paar innovators die bij je komen omdat ze willen meedenken. Als je hen de ruimte geeft, volgt de rest.”

“Ik denk dat het, naast klein beginnen, een goed idee is om een scope vast te stellen”, voegt Jos daar aan toe. “Want data verzamelen is leuk, maar wat is de toegevoegde waarde? Wat willen we ermee bereiken binnen een bepaalde tijdsperiode? En of je dan een data-analist aan het werk hebt of een monteur die hier handig mee is, maakt dan wezenlijk geen verschil. Want we hebben allemaal ons steentje bij te dragen aan het bereiken van deze doelen. Ik denk inderdaad dat als je een slimme kop binnen je Technische Dienst hebt, je hem kan leren hoe je een algoritme traint en weer zelf van het algoritme kan leren.”

“Data is objectief en verheldert een discussie, maar kan deze ook verstommen. Want het is immers moeilijk om te discussiëren over feiten. Je kunt ze bespreken, maar een feit is een feit. Zoals ze zeggen: meten is weten en gissen is missen. Stel de data dus beschikbaar voor de gebruiker, want zo bied je transparantie.”

Arjan Bijker, eigenaar Impazz Maintain

Data gedreven mindset

Als de monteurs dus met data gaan werken, moeten ze ook een data gedreven mindset krijgen. Maar wat is dat dan eigenlijk precies, vraagt Dion aan de groep. Arjan legt uit dat een data gedreven mindset, data omzet naar informatie en die doorgeeft aan het management. “Vertrouwen, betrokkenheid en eigenwaarde. Dat is het gevoel dat een medewerker moet krijgen van de organisatie. Geef hen vertrouwen, want op die manier krijg je het terug. Dat is het verschil in de bedrijfsvoering van nu en de toekomst. Waar voorheen het management aangaf wat er gedaan moest worden (top-to-bottom), ziet nu de monteur de data als eerst. Dan vertellen zij aan de hogere hand wat er aan de hand is en wat de impact is van wel of geen onderhoud uitvoeren (bottom-to-top). Dat is de kant die we opgaan als we gebruik maken van sensoren en industrie 4.0. Het management maakt dan bestuurlijke beslissingen op basis van wat de Technische Dienst aangeeft. Zij zien immers of hun strategie impact heeft op de beschikbaarheid.”

Jos geeft aan dat een data gedreven mindset ook zorgt voor meer kennisdeling binnen het team. “Als je het vergelijkt met preventief onderhoud, is de storingsmonteur afhankelijk van zijn kennis. Op het moment dat je deze kennis vastlegt in het systeem, leert het algoritme van jou. Zo kan het systeem jou en het team ondersteunen en vertellen wat er gedaan moet worden in de toekomst. Dat zegt niet dat er minder kennis en kunde nodig is, maar dat juist iemand met minder kennis aan de slag kan met dezelfde werkzaamheden. Doordat bijvoorbeeld het algoritme een seintje geeft dat er een potentiële storing dreigt te ontstaan. We blijven onze menselijke handen nodig hebben en ook de kennis en ervaring rondom de assets, maar ook het vastleggen van deze kennis in het systeem is belangrijk.”

Alsjeblieft, dé blauwdruk voor Predictive Maintenance
Wil je nou meer lezen over voorspellend onderhoud en er mogelijk mee aan de slag gaan? Download dan ons gratis e-book, waarin we jou in 5 stappen helpen te starten met voorspellend onderhoud. Daarbij geven we een online invulbaar PDF mee om zelf een business case op te stellen. Zo kun je met een goed en overzichtelijk aan de slag.

Meer lezen over Industrie 4.0
Rond de tafel #1: De impact van Industry 4.0
Rond de tafel #2: “Is Predictive Maintenance de stap en het risico waard?”
Rond de tafel #3: “Een ode aan de algoritmes of is het nog te vroeg?”