Aan de slag met jouw ROI
26 februari 2020

Aan de slag met de ROI van jouw onderhoudssoftware

Onderhoudsdiensten hebben te maken met diverse interne- en externe factoren. Van kostenbeheersing en performance verbeteren tot het behalen van certificeringen en voldoen aan de wetgeving. Dit zijn belangrijke doelstellingen die worden gesteld bij het aanschaffen van een onderhoudsbeheersysteem en liggen als grondslag aan de terugverdientijd.

Door registratie van gemaakte uren, kosten en storingen kan worden vastgesteld waar de knelpunten zitten. Daar komt bij dat het inzicht brengt in wat de Technische Dienst doet en welk (preventief) onderhoud kan bijdragen aan uiteindelijke besparingen. Hiermee komen we tot een belangrijk punt: wat levert een onderhoudsbeheersysteem op? Wat is de terugverdientijd? (ROI) Het is een bekende vraag, maar tegelijkertijd ook een moeilijke vraag om te beantwoorden. De gegevens om deze vraag te beantwoorden zijn in sommige situaties lastig te verkrijgen of te verstrekken.

Belang van onderhoudssoftware

De terugverdientijd gaat hand in hand met het belang van een onderhoudssysteem. Veel onderhoudsdiensten houden handmatig het onderhoudsbeheer bij en dit kost veel tijd. Zo blijven er geen momenten over om aan de slag te gaan met de maandrapportages en een (grafische) planning. Met een systeem en de bijbehorende tools kunnen de resultaten aantoonbaar worden gemaakt, oftewel, jouw Return On Investment (ROI) wordt zichtbaar.  Al deze kennis draagt bij aan een betere performance van jouw installaties, maar ook geeft het weer hoe belangrijk de technische dienst is voor de organisatie.

3 tips om impact te maken met jouw ROI

Met jouw vastgestelde ROI kun je zien of de investering positieve resultaten oplevert. Zo kun je beslissen of je de huidige activiteiten doorzet of dat er een nieuw plan van aanpak moeten worden opgesteld. Daarom 3  tips om impact te maken:

Een ROI is meer dan cijfers. Vertel het verhaal achter de cijfers, zoals Martin dat deed. Zeeland Refinery gaf aan dat zij 4 uur besparen nu zij gebruik maken van het Grafisch Planbord. 

“Voorheen moesten we handmatig een planning maken. Dit is nu van de baan sinds we het Grafisch Planbord hebben. Waar de planning ons eerst 3 tot 4 uur kostte, zijn wij nu binnen een half uur klaar.”

Bekijk zaken vanuit een ander perspectief. Draai het eens om en bedenk wat de impact is van het doorontwikkelen van de onderhoudssoftware binnen jouw organisatie. Zo heeft Anton bijvoorbeeld tablets geïntroduceerd binnen zijn team om mobiel aan de slag te gaan en rust te creëren op de werkvloer.

“Mijn Technische Dienst vliegt niet meer van hot naar her en heeft de storingen beter voor elkaar. Ook maken we gebruik van het Grafisch Planbord. De mensen hebben duidelijkheid, want ze weten wat er aan komt qua onderhoud en wat hun taken zijn.”

Werk stap voor stap of zoals we zelf zeggen: begin klein, rol het gecontroleerd uit en schaal op wanneer de software binnen de organisatie geaccepteerd is. Zo is Mogema in 2018 begonnen met McMain Software en zetten nu stappen met sensoren en Smart Industry.

“Nu, een jaar later, zetten wij de volgende stap met sensoren omdat ik overzicht heb van alle assets, het storingsverloop en de preventieve onderhoudsmodellen heb opgezet. Met de sensoren ga ik nog een stap verder met het systeem: de data verwerken en verweven tot een plan.”

Kortom, een onderhoudssysteem zorgt voor direct inzicht in alle historie. Zo kunnen je medewerkers altijd bij de informatie om de machines draaiende te houden. Op deze manier heb je in mum van tijd de eerste resultaten zichtbaar.

Meer weten?
Wil jij aan de slag met jouw ROI of aan de slag met onderhoudssoftware? Neem dan vrijblijvend contact op met ons op via sales@mcmain.nl of via het telefoonnummer 0341 – 750 500.