3 manieren om de terugverdientijd te berekenen
Onderhoudsdiensten hebben te maken met diverse interne en externe factoren. Van kosten beheersen en performance verbeteren tot het behalen van certificeringen en voldoen aan wetgeving. Dit zijn belangrijke doelstellingen die worden gesteld bij het aanschaffen van een onderhoudsbeheersysteem en liggen ten grondslag aan de terugverdientijd.
Door registratie van gemaakte uren, kosten en storingen kan worden vastgesteld waar de knelpunten zitten. Daar komt bij dat het inzicht brengt in wat de Technische Dienst doet en welk (preventief) onderhoud kan bijdragen aan uiteindelijke besparingen. Hiermee komen we tot een belangrijk punt: wat levert een onderhoudsbeheersysteem op? Wat is de Return on Investment (ROI)? Het is een bekende vraag, maar tegelijkertijd ook een moeilijke vraag om te beantwoorden. De gegevens om deze vraag te beantwoorden zijn in sommige situaties lastig te verkrijgen of te verstrekken.
Belang van onderhoudssoftware
De terugverdientijd gaat hand in hand met het belang van een onderhoudssysteem. Veel onderhoudsdiensten houden handmatig het onderhoudsbeheer bij en dit kost veel tijd. Zo blijven er geen momenten over om aan de slag te gaan met de maandrapportages en een (grafische) planning. Met een systeem en de bijbehorende tools kunnen de resultaten aantoonbaar worden gemaakt, oftewel, jouw ROI wordt zichtbaar. Al deze kennis draagt bij aan een betere performance van jouw installaties, maar ook geeft het weer hoe belangrijk de technische dienst is voor de organisatie.
3 tips om impact te maken met jouw ROI
Met jouw vastgestelde ROI kun je zien of de investering positieve resultaten oplevert. Zo kun je beslissen of je de huidige activiteiten doorzet of dat er een nieuw plan van aanpak moeten worden opgesteld. Daarom 3 tips om impact te maken:
Tip 1: vertel achtergrondinformatie
Een ROI is meer dan cijfers. Vertel het verhaal achter de cijfers, zoals Martin dat deed. Binnen Zeeland Refinery gaf hij aan dat zij 4 uur besparen nu ze gebruik maken van het Grafisch Planbord. Op deze manier laat hij zien wat de ROI hen daadwerkelijk oplevert en dat zij nu 3 tot 4 uur per week over hebben en dus anders kunnen inzetten. Op deze manier kan de Technische Dienst zich constant blijven doorontwikkelingen en nieuwe focuspunten vaststellen.
“Voorheen moesten we handmatig een planning maken. Dit is nu van de baan sinds we het Grafisch Planbord hebben. Waar de planning ons eerst 3 tot 4 uur kostte, zijn wij nu binnen een half uur klaar.”
– Martin Vos, Zeeland Refinery
Tip 2: maak gebruik van perspectief
Bekijk zaken vanuit een ander perspectief. Draai het eens om en bedenk wat de impact is van het doorontwikkelen van de onderhoudssoftware binnen jouw organisatie. Zo heeft Anton bijvoorbeeld tablets geïntroduceerd binnen zijn team om mobiel aan de slag te gaan en rust te creëren op de werkvloer. Eenmaal in gebruik binnen de Technische Dienst begon de tool zijn vruchten af te leveren. Het team ervaart meer rust nu iedereen zijn taken weet. Dit resulteert uiteindelijk ook weer in beter onderhoud.
“Mijn Technische Dienst vliegt niet meer van hot naar her en heeft de storingen beter voor elkaar. Ook maken we gebruik van het Grafisch Planbord. De mensen hebben duidelijkheid, want ze weten wat er aan komt qua onderhoud en wat hun taken zijn.”
– Anton van Zantvoort, ConDoor Door Solutions
Tip 3: Begin klein en rol steeds verder uit
Werk stap voor stap of zoals we zelf zeggen: begin klein, rol het gecontroleerd uit en schaal op wanneer de software binnen de organisatie geaccepteerd is. Op deze manier houden jullie grip op het proces en kunnen jullie bijsturen waar nodig. Zo is Mogema in 2018 begonnen met McMain Software en zetten nu stappen met sensoren en predictive maintenance.
“Wij zetten nu de volgende stap met sensoren omdat ik overzicht heb van alle assets, het storingsverloop en de preventieve onderhoudsmodellen heb opgezet. Met de sensoren ga ik nog een stap verder met het systeem: de data verwerken en verweven tot een plan.”
– Bert Ploeg, Mogema
Kortom, een onderhoudssysteem zorgt voor direct inzicht in alle historie. Zo kunnen je medewerkers altijd bij de informatie om de machines draaiende te houden. Op deze manier heb je in mum van tijd de eerste resultaten zichtbaar.
Zin om aan de slag te gaan?
Dat snappen wij volledig! Daarom hebben wij McMain Online voor iedereen 30 dagen gratis beschikbaar gesteld. Vraag een trial aan en ga direct van start in deze online omgeving. Op zoek naar meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of bel naar 0341 – 750 500.