Heb jij weleens het gevoel dat je tegen een muur aanloopt in je onderhoudsprocessen? Of heb je het idee dat niet alle neuzen dezelfde kant op staan binnen je Technische Dienst? Dan is de onderhoudsstrategie Total Productive Maintenance (TPM) wellicht wat voor jou. Deze strategie is speciaal voor jou en je team ontworpen om niet alleen je assets te onderhouden, maar ook om jullie aanpak van onderhoud aan te passen. Gelukkig is daar TPM en met deze benadering ga jij je Technische Dienst naar een hoger niveau brengen.

In dit artikel duiken we in de kern van TPM, leggen we uit hoe het jouw werkdag aanzienlijk kan veranderen en onthullen we de geheimen achter het succes van TPM.

Wat is Total Productive Maintenance?

TPM is een benadering waarbij je kijkt naar het volledige plaatje van onderhoud. Streven naar een perfecte productieomgeving is hierbij het doel. Dit betekent geen ongevallen, geen storingen, geen kleine stops of langzaam lopende machines en geen defecten. TPM brengt de teams van onderhoud en productie bijeen om samen te werken aan het verbeteren van de prestaties en effectiviteit van machines en apparatuur. Het unieke van TPM is dat onderhoud niet alleen gezien wordt als een taak voor de Technische Dienst, maar als een verantwoordelijkheid voor iedereen in de organisatie.

8 principes van TPM

TPM werd in 1971 geïntroduceerd door Seiichi Nakajima uit Japan, die toen werkte voor Nippondenso, een toeleverancier voor Toyota. In het begin omvatte de methode vijf sleutelprincipes, maar deze zijn later, mede door de invloed van de Lean-methodologie, uitgebreid naar de volgende acht principes:

1. Autonoom onderhoud
Zorg dat iedereen binnen de Technische Dienst de verantwoordelijkheid draagt. Moedig teamleden aan om zelf de zorg voor het onderhoud en de inspectie van apparaten op zich te nemen. Zo groeit het gevoel van eigenaarschap en worden problemen vlotter herkend en aangepakt.

2. Gepland onderhoud
Plan het onderhoud op basis van betrouwbare voorspellingen. Door te plannen voorkom je onverwachte storingen en productieverlies. Bepaal het ideale moment voor onderhoud aan de hand van historische gegevens en informatie van soortgelijke apparaten.

3. Training en opleiding
Zorg dat alle teamleden die met de apparatuur werken de nodige kennis en vaardigheden hebben voor het juist kunnen uitvoeren van onderhoud. Laat hen ook kennismaken met de principes van voortdurende verbetering, om zo een cultuur van continue vooruitgang te creëren.

4. Beheer van nieuwe apparatuur
Leer van fouten bij de aanschaf van nieuwe apparatuur. Gebruik eerdere ervaringen om betere keuzes te maken bij het aanschaffen en opzetten van nieuwe machines.

5. Kwaliteitsonderhoud
Blijf scherp op de prestaties van je apparatuur. Als producten defect raken, onderzoek dan de oorzaak en de rol van de apparatuur daarin. Door dit proactief aan te pakken, verbeter je de kwaliteit van je producten.

6. Gerichte verbetering
Zet de juiste mensen in voor voortdurende verbetering. Werk met een divers team waarbij ieders ervaring en vaardigheden elkaar aanvullen. Dit leidt tot betere resultaten.

7. Veiligheid, gezondheid en omgeving
Veiligheid moet te allen tijde gewaarborgd worden voor het uitvoeren van deze principes. Door deze aanpak te volgen, zorg je voor een betere werkomgeving.

8. TPM in ondersteunende processen
Bij het optimaliseren van de onderhoudsprocessen, heb je kans dat je ook verbeteringen ziet in ondersteunende processen.

Voordelen van TPM voor de Technische Dienst

Het toepassen van TPM heeft vele voordelen, waarbij in dit geval de vier belangrijkste worden toegelicht:

Verbeterde betrouwbaarheid van apparatuur

Door TPM toe te passen, zorg je ervoor dat je apparatuur minder vaak uitvalt. Dit betekent dat je machines en systemen betrouwbaarder worden. Wanneer machines minder vaak uitvallen, heb je minder ongeplande stilstanden. Het is alsof je ervoor zorgt dat je auto regelmatig wordt onderhouden, zodat je minder kans hebt op pech onderweg. Dit geeft je het vertrouwen dat je apparatuur goed werkt wanneer je het nodig hebt.

Kostenbesparing

Door TPM te gebruiken, voorkom je veel problemen voordat ze zich voordoen. Dit betekent dat je minder vaak je apparatuur moet repareren. Reparaties kunnen duur zijn, vooral als ze onverwacht zijn en snel moeten gebeuren. Door te zorgen voor regelmatig en effectief onderhoud, bespaar je geld op de lange termijn. Het is als het regelmatig controleren van je huis op lekkages of schade, zodat je niet ineens voor grote, dure verrassingen staat.

Betere werkomgeving

TPM gaat niet alleen over machines; het gaat ook over mensen. Het bevordert samenwerking en laat iedereen meedenken over hoe dingen beter kunnen. Dit kan ervoor zorgen dat iedereen zich meer betrokken voelt bij het werk en trots is op wat ze doen. Het is als samenwerken in een sportteam om te winnen; iedereen draagt bij en voelt zich onderdeel van het succes.

Verhoogde productiviteit

Met TPM zorg je ervoor dat je apparatuur altijd klaar is om te gebruiken en dat je processen zo efficiënt mogelijk zijn. Dit betekent dat je meer werk kunt verzetten in minder tijd. Goed onderhouden machines werken sneller waardoor je meer kunt produceren. Dit leidt tot een hogere productiviteit.

TPM in je organisatie

Nu je weet wat TPM is en welke voordelen het voor jouw organisatie kan hebben, wil je deze aanpak misschien wel gebruiken in jouw organisatie. Met deze stappen kan je de onderhoudsstrategie TPM gemakkelijk toepassen voor betere resultaten.

Stap 1: Introduceer TPM
De eerste stap bij het toepassen van TPM is het informeren van je team over het belang en de principes van TPM. Het is belangrijk dat zij weten wat TPM kan toevoegen aan de onderhoudsprocessen. Dit zorgt ervoor dat iedereen aan boord is en begrijpt wat van hen verwacht wordt.

Stap 2: Autonoom onderhoud
Moedig de operators aan om autonoom onderhoud uit te voeren, zoals schoonmaken, smeren, en het controleren van apparatuur. Dit helpt niet alleen de medewerkers om de apparatuur beter te leren kennen, maar ook om kleine problemen op te merken voordat ze erger worden. Zodra er iets wordt opgemerkt aan de apparatuur, kan de Technische Dienst dit direct verhelpen en hoeft het niet uit te lopen tot een storing.

Stap 3: Gepland onderhoud
Samen met de betrokken teams is het handig om een gestructureerd onderhoudsschema te maken. Door dit schema heb je een duidelijk plan voor het onderhoud van je apparatuur. In dit plan worden onderhoudstaken gepland op basis van de historische gegevens en de huidige staat van de apparatuur.

Stap 4: Kwaliteitsonderhoud
Bij kwaliteitsonderhoud gaat het erom problemen te voorkomen voordat ze gebeuren. Dit betekent dat je echt aandacht besteedt aan het verbeteren van hoe dingen worden gedaan. Het is belangrijk om iedereen van de Technische Dienst te leren hoe ze fouten kunnen opsporen en voorkomen. Een mooi doel zou zijn om helemaal geen fouten te maken. Dit bereik je door goed naar de processen te kijken en te zien waar dingen mis kunnen gaan. Door samen te werken en voortdurend te verbeteren, kan je ervoor zorgen dat alles soepeler loopt en de kans op fouten kleiner wordt.

Stap 5: TPM in administratie
TPM is heel nuttig voor de administratie van het onderhoud. Door TPM toe te passen op de administratieve taken, zorg je ervoor dat ook deze processen efficiënter verlopen. Dit betekent bijvoorbeeld het verminderen van onnodige stappen in je werkprocessen of het vinden van snellere manieren om onderhoud te voltooien. Door de administratieve processen te verbeteren, ondersteun je de productie beter.

Conclusie

TPM is meer dan alleen een onderhoudsstrategie; het is een benadering waarbij iedereen aan boord moet zijn. Het is een allesomvattende aanpak die van elke medewerker binnen de Technische Dienst vraagt om actief mee te doen en zich volledig in te zetten. Door iedereen te betrekken bij het onderhoud, zorg je er samen met je team voor dat de doelen behaald worden. Hierdoor wordt niet alleen de levensduur en betrouwbaarheid van je apparatuur verbeterd, maar ontstaat er ook teamwork. Door elke dag met TPM bezig te zijn, verbeter je de onderhoudsprocessen, waar de hele organisatie vervolgens weer profijt van heeft.

Maak kennis met het onderhoudsbeheersysteem van McMain

Wil je na het lezen van dit artikel ook je onderhoudsprocessen stroomlijnen met TPM? Door aan de slag te gaan met een onderhoudsbeheersysteem zet je al de eerste stap. Bouw historische gegevens op, maak een digitaal onderhoudsschema en verbeter je productie. Eerst even uitproberen? Dat kan met de gratis 30 dagen trial van McMain Online. Je krijgt dan toegang tot alle functionaliteiten van de software zodat je deze zelf kunt uitproberen. Heb je hier vragen over of wil je meer weten over digitaal onderhoudsbeheer? Neem dan contact met ons op via +31(0)341-750 500 of sales@mcmain.nl. We staan voor je klaar!