Als onderhoudsprofessional ben je constant op zoek naar manieren om je werk beter en efficiënter uit te voeren. Grote kans dat je in je zoektocht al eens uitgekomen bent bij onderhoudssoftware. Dat is niet zo gek, want dankzij deze software krijg je onder andere inzicht in de status van machines, grip op de planning en inzicht in alle onderhoudskosten.

Maar ook al ben je zelf misschien overtuigd van het nut van de software, dan wil dat nog lang niet zeggen dat je het vanaf dat moment ook in jouw organisatie kunt gaan gebruiken.

Want vaak zijn er verschillende obstakels en bezwaren, bijvoorbeeld van andere personen binnen de organisatie, die de aanschaf en implementatie van software kunnen blokkeren. Het is daarom belangrijk dat je deze bezwaren weg kunt nemen en de voordelen van onderhoudssoftware laat zien.

In dit artikel bespreken we de meest voorkomende bezwaren en lees je tegenargumenten en oplossingen die je kunt gebruiken. Zo ben je in staat om iedereen te overtuigen van de voordelen van onderhoudssoftware.

1. Kosten

Laten we maar meteen met de belangrijkste barrière beginnen: kosten. Starten met onderhoudssoftware vraagt hoe dan ook om een investering. Gelukkig zijn de kosten van moderne cloud-based software wel veel lager dan die van on-premise software, dat tot enkele jaren geleden de standaard was.

Het werken met onderhoudssoftware kan daarnaast een grote positieve impact hebben op het bedrijfsresultaat. Want op basis van de informatie die je met software verzameld over assets, kan je betere beslissingen nemen over het inzetten van het onderhoudsbudget en het besteden van tijd. Zo zet je alle beschikbare middelen dus zo efficiënt mogelijk in.

Op deze manieren helpt onderhoudssoftware je om geld te besparen:

1. Minder uitval van machines en productieverlies

2. Minder kosten voor overuren van personeel

3. Langere levensduur van assets

4. Beter voorraadbeheer

5. Betere naleving van normen voor bijv. certificeringen

6. Lager energieverbruik

7. Budget stroomlijnen

8. Problemen snel in zicht

2. Beslissers overtuigen

Als je je leidinggevenden en manager kunt laten zien wat de financiële voordelen van onderhoudssoftware zijn, is het vaak makkelijker om hen te overtuigen. Maar juist het verzamelen van die gegevens, als je nog geen onderhoudssoftware gebruikt, is vaak de grootste uitdaging.

Als maintenance manager of TD’er heb je meestal geen tijd om dit soort zaken uit te zoeken. Daarom is het een goed idee om je te focussen op datgene dat je wel weet: hoe jij en je team werken en waar je behoefte aan hebt. Door middel van vergelijkingssites en het lezen van referenties, krijg je een goed beeld van de sterke punten van verschillende soorten software. Zo kan je software kiezen die het best aansluit bij jouw wensen en organisatie.

De resultaten die andere gebruikers hebben behaald met onderhoudssoftware kan je vertalen naar jouw organisatie. Zo kan je een realistische voorspelling doen van de voordelen die onderhoudssoftware jouw organisatie gaat bieden. Door deze informatie te verzamelen en te presenteren aan je leidinggevenden, kan je ze ook overtuigen van het nut van onderhoudssoftware.

3. Installatie en setup

Omdat moderne onderhoudssoftware vrijwel altijd cloud-based is, is installatie niet nodig. Je logt gewoon in de browser in en je bent klaar om de software te gebruiken. De setup of inrichting van de software kan meer uitdagingen met zich meebrengen. Hier kan dan ook best veel tijd in gaan zitten.

Het invoeren of importeren van assets is hierbij één van de belangrijkste factoren. Bij elke aanbieder van onderhoudssoftware werkt dit op een andere manier. Een gebruiksvriendelijk systeem maakt hierbij echt het verschil en zorgt ervoor dat je veel tijd bespaart. Bij de software van McMain is het bijvoorbeeld mogelijk om een Excel-lijst van al je assets te laten importeren.

Op die manier ben je heel weinig tijd kwijt aan het vullen van de software en kunnen jij en je team er snel mee aan de slag. Kijk bij het selecteren van onderhoudssoftware dus goed naar de mogelijkheden voor import en de manier waarop je nieuwe assets toevoegt. Dit kan je tijdens de implementatie namelijk veel tijd opleveren.

4. Het onderhoudsteam overtuigen

Het zijn niet alleen de beslissers binnen de organisatie die je moet overtuigen van het nut van onderhoudssoftware. Minstens zo belangrijk is dat je de mensen die de software uiteindelijk gaan gebruiken, monteurs en TD’ers, aan boord krijgt.

Wanneer je ze van de één op de andere dag confronteert met software, en ze vertelt dat ze hier vanaf nu mee moeten gaan werken, wekt dat veel weerstand op. Om hakken in het zand te voorkomen, is het daarom belangrijk dat je je team al in een vroeg stadium meeneemt en informeert.

Vraag daarnaast ook input van je team over wat zij belangrijk vinden en aan welke features zij behoefte hebben. Zo zorg je niet alleen voor meer draagvlak, maar weet je zeker dat je een oplossing kiest die goed aansluit bij de behoeften van jouw team. Als je daarnaast uitlegt wat er in de dagelijkse praktijk verandert in de werkwijze van monteurs, en je daarbij de voordelen benadrukt, ontneem je zoveel mogelijk zorgen en weerstand.

Het volgen van een training in het gebruik van de software kan voor monteurs veel onzekerheid wegnemen. Ook het bekijken van How to-video’s of het volgen van een tour door de software draagt hieraan bij. Zorg er dus voor dat je deze middelen beschikbaar stelt voor je teamleden.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Hoewel het aanschaffen en implementeren van een nieuw onderhoudssoftware-pakket dus altijd geld, tijd en energie kost, hoeven dit zeker geen onoverkomelijke obstakels te zijn. Met de juiste voorbereiding en argumenten moet het zeker lukken om alle stakeholders op één lijn te krijgen. Zo kunnen jij en je team starten met onderhoudssoftware en ook profiteren van alle voordelen.

Wil jij alvast een voorproefje van werken met onderhoudssoftware? Vraag dan nu de gratis 30 dagen trial van McMain Online aan. Zo kom je erachter of de software bij jou en je organisatie past. Heb je vragen over de software? Dan kan je altijd contact met ons opnemen via sales@mcmain.nl of +31(0)431-750 500.