In de moderne wereld van vandaag de dag gaat alles snel. Online aankopen worden binnen 24 uur bezorgd, in restaurants nemen tablets je bestelling op en inchecken voor een vlucht kost maar een minuut of twee met je mobiel. Tijd is belangrijk. Technische Diensten weten dit al langere tijd. Daarom is de mean time to repair een van de meest waardevolle en veel gebruikte maatstaven binnen de industrie.

Wat is mean time to repair en hoe bereken je het? In dit artikel kom je te weten hoe MTTR jouw organisatie kan ondersteunen.

Wat is MTTR?

Mean time to repair (MTTR) is de gemiddelde tijd die nodig is om een onderhoudstaak te voltooien. MTTR is een manier voor de Technische Dienst om te meten hoe goed ze hun tijd benutten door bij te houden hoe snel ze kunnen reageren op een probleem en hoe snel ze het probleem kunnen repareren. Het wordt gemeten vanaf het moment van downtime tot het moment waarop de machine weer in productie is. Het analyseren van de MTTR is een goede manier om onderhoudsprocessen te verbeteren.

De gemiddelde reparatietijd vertelt veel over de stand van zaken van je assets en onderhoudsprocessen. Het uitvoeren van een MTTR-analyse geeft je inzicht en helpt je om op gegevens gebaseerde beslissingen te nemen.

Hoe bereken je de MTTR?

Je kan de MTTR berekenen door de totale tijd voor ongepland onderhoud te delen door het aantal keren dat een machine is uitgevallen. Het meest gangbare tijdsinterval voor de gemiddelde reparatietijd is uren. 

Voorbeeld: één van je machines is vorig jaar zes keer uitgevallen tijdens de productie. De totale tijd die nodig was van downtime totdat de machine weer in productie was, heeft bij elkaar 44 uur gekost (ongeveer twee dagen). In dit geval zou de berekening van MTTR er als volgt uitzien:

Bij het berekenen van de MTTR is het belangrijk om alle bijkomende aspecten in kaart te brengen. Per onderdeel kijk je hoe lang dit heeft geduurd. De onderdelen zijn:

  1. Informeren van de monteur
  2. Probleem vaststellen
  3. Verhelpen van het probleem
  4. Laten afkoelen van de apparatuur
  5. Opnieuw monteren, uitlijnen en kalibreren van de machine
  6. Instellen, testen en opstarten van de machine

De berekening voor de gemiddelde reparatietijd houdt geen rekening met de levertijd van onderdelen en is niet bedoeld om te gebruiken voor geplande onderhoudstaken of geplande stilstanden. Er zijn daarnaast twee punten die je in gedachten moet houden bij het berekenen van de MTTR: de reparatietaken worden in een vaste volgorde uitgevoerd en altijd door een adequaat opgeleide monteur.

Bereken hier zelf jouw MTTR:

MTTR berekening

  • Hidden

Repareren of vervangen?

Naarmate je assets ouder worden, kan de MTTR stijgen, wat betekent dat het langer duurt om een asset te repareren wanneer het uitvalt. Wanneer je ziet dat dit gebeurt, is het tijd om een beslissing te nemen: reparatie of vervanging. Bij het berekenen van de MTTR kun je toekomstige uitgaven alvast in kaart brengen. Ga je voor een nieuwe machine, die om een grotere uitgave vraagt maar met minder storingen, of ga je onderdelen aanschaffen om je machine te repareren? Met deze informatie kun je beslissingen nemen die zowel op korte als op lange termijn geld besparen.

Verbetering van het werkorderproces

Het bijhouden van de MTTR stelt je in staat om problemen in je werkorderproces te ontdekken en maatregelen te nemen om ze te corrigeren. Als de MTTR toeneemt, kan dit betekenen dat er een zwakke schakel is tussen wanneer een storing wordt opgemerkt en wanneer de productie weer begint. MTTR fungeert als een waarschuwingssignaal, zodat je deze inefficiënties kunt opsporen. Er kunnen verschillende gebieden zijn die tekortschieten, zoals hoe een monteur op de hoogte wordt gesteld van storingen, de beschikbaarheid van reparatiemiddelen (zoals handleidingen) of het niveau van training dat het team heeft met betrekking tot een bepaalde asset. MTTR signaleert deze tekortkomingen, één voor één, om het werkorderproces te versterken.

Het belang van een geordend magazijn

MTTR houdt geen rekening met de tijd die je kwijt bent aan het wachten op onderdelen, maar wel met de tijd die je kwijt bent aan het vinden van de onderdelen die je al hebt. Sommige Technische Diensten kunnen het beamen: het vinden van de juiste onderdelen is niet altijd even gemakkelijk. Magazijnen kunnen ongeorganiseerd zijn met verkeerd gelabelde onderdelen en een verouderde inventaris. Een hoge MTTR kan erop wijzen dat slecht voorraad- of assetbeheer de reparatietijd verlengt en geeft je het inzicht om een beter systeem voor je reserveonderdelen te implementeren.

Verbeteren met MTTR

Als je niets veranderd, verbeterd of beslist op basis van de MTTR, is het slechts een getal dat op een spreadsheet staat te verwaarlozen. MTTR is slechts een getal dat op een spreadsheet staat te verwaarlozen als het niet leidt tot beslissingen, verandering en verbetering. Het analyseren van de gemiddelde reparatietijd kan je inzicht geven in de zwakke punten in jouw organisatie, zodat je ze kunt omzetten in sterke punten en de voordelen kunt plukken van minder downtime en verhoogde efficiëntie. Hoe start je hiermee?

  1. Standaardiseer en verfijn processen
    Probeer zo gedetailleerd mogelijk je onderhoudsprocessen te registreren. Omdat de MTTR beïnvloed kan worden door de kleinste handeling (of het nalaten daarvan), moet elke stap van een reparatie duidelijk worden beschreven voor iedereen die erbij betrokken is, inclusief werkvoorbereiders, monteurs, voorraadbeheerders en anderen. Bijvoorbeeld, werkvoorbereiders weten misschien hoe ze een werkopdracht moeten invullen, maar gebruiken ze een sjabloon zodat de informatie altijd volledig en consistent is? Monteurs kunnen een takenlijst hebben voor een reparatie, maar zijn de instructies gedetailleerd genoeg? Zijn exacte specificaties of metingen opgenomen? Het verbeteren van MTTR betekent kijken naar al deze elementen en zien wat verfijnd kan worden. Het resultaat hiervan zijn standaardinstructies die zorgen voor een normale kwaliteit van het werk en de verwachte resultaten.
  2. Maak gebruik van een onderhoudsbeheersysteem
    Over onnodige struikelblokken in het reparatieproces gesproken, wanneer technici op zoek zijn naar de geschiedenis van asset, handleidingen en andere belangrijke documenten, verhoogt dit de MTTR. Heen en weer sjokken naar een kantoor, zoeken naar verloren bestanden en worstelen om oude documenten te begrijpen: dit zou veel productiever kunnen. Gebruik in plaats daarvan een onderhoudsbeheersysteem waarin je alle informatie met een paar klikken tot je beschikking hebt. Onderhoud kan sneller worden uitgevoerd waardoor de MTTR verminderd kan worden.
  3. Structureer storingen
    Je kan een asset niet repareren als je niet weet wat ermee aan de hand is. Hoe langer het duurt om de bron van de storing te bepalen, hoe hoger de MTTR. De oplossing? Het vaststellen van een probleem eenvoudiger maken. De beste manier om dat te doen, is via een onderhoudsbeheersysteem. Met een onderhoudsbeheersysteem kan je de meest voorkomende oorzaken van storingen organiseren in een lijst die een monteur snel kan raadplegen. Bepalen waarom een asset is uitgevallen zonder onderhoudsbeheersysteem is tijdrovend. Met een onderhoudsbeheersysteem zit je nooit op het verkeerde spoor en zorgt ervoor dat je sneller een onderhoudstaak kan voltooien.

Leg een basis voor succes met MTTR

Als onderhoud een race is van punt A naar punt B, geeft het meten van de gemiddelde reparatietijd je een routekaart om verkeer te vermijden en sneller, beter en veiliger de eindstreep te bereiken. Een gezonde MTTR betekent dat je monteurs goed zijn opgeleid, je voorraad goed wordt beheerd en je geplande onderhoud op koers ligt. MTTR geeft je het inzicht dat je nodig hebt om verborgen problemen in je onderhoudsprocessen bloot te leggen, zodat je machines minder lang stilstaan en minder tijd hoeft te besteden aan het oplossen van problemen.

Aan de slag met McMain

Wil je na het lezen van dit artikel zelf aan de slag met een onderhoudsbeheersysteem? Dat kan met de gratis 30 dagen trial van McMain Online. Je krijgt dan toegang tot alle functionaliteiten van de software zodat je deze zelf kunt uitproberen. Heb je hier vragen over of wil je meer weten over digitaal onderhoudsbeheer? Neem dan contact met ons op via +31(0)341-750 500 of sales@mcmain.nl. We staan voor je klaar!