Radio Netwerk Nederland
“Dankzij de onderhoudssoftware van McMain werken wij nu al 60% efficiënter, we verwachten dat dit percentage alleen nog maar toeneemt.”
Een kleine 5 jaar geleden is Radio Netwerk Nederland begonnen met het beheer en onderhoud van ruim 60 opstelpunten, door heel Nederland, voor commerciële en publieke radio. De organisatie is gespecialiseerd in alle zaken die met de radio te maken hebben. Van zendmast tot routers. En hoor je Arrow Classic Rock of RADIONL op de radio? Dan is dit dankzij het werk van Radio Netwerk Nederland.
“Toen KPN 5 jaar geleden aangaf te gaan stoppen met het onderhoud en beheer van FM distributie aan de opstelpunten besloten wij deze werkzaamheden over te nemen. Ik zeg wel eens gekscherend dat wij al het onderhoud zelf doen, van microfoon tot antenne.” Jos Dam, verantwoordelijk voor technische buitendienst, vertelt over zijn McMain ervaringen.
Zonder consultancy direct met de software aan de slag
Jos vertelt dat zij nu ongeveer een half jaar werken met McMain Online. “Afgelopen oktober hebben wij elkaar voor het eerst gesproken. Daarna zijn we vrijwel meteen gestart met de Online Trial. Dat ging zo soepel, dat we besloten om de basis zo in te richten dat we er direct mee aan de slag konden gaan toen we live gingen. McMain Online werkte zo makkelijk dat consultancy niet nodig was.”
Een begrijpelijk systeem, ook als je geen programmeur bent
We horen gelukkig wel vaker dat ons systeem vrij logisch werkt, maar dat jullie helemaal zonder consultancy aan de slag zijn gegaan is echt gaaf om te horen. Kun je ons wat meer vertellen over hoe de keuze voor McMain tot stand is gekomen?
“Er zijn weinig bedrijven die leveren wat wij zochten. Wij waren op zoek naar een eenvoudig en flexibel systeem dat alle functionaliteiten bood die wij nodig hadden. Denk hierbij aan de objecten boomstructuur, preventief onderhoud, werkinstructies, contracten etc. Nou zijn er meerdere systemen die dit bieden, maar vaak moet je programmeur zijn om de software ook daadwerkelijk te begrijpen. Bij McMain Online is dit niet het geval. Het systeem is zeer gebruiksvriendelijk en de functionaliteiten spreken veelal voor zich.”
“We hebben amper ondersteuning nodig gehad. Als we ergens tegenaan liepen, doordat we zelf iets verkeerd hadden ingevuld, stuurden we een berichtje via de chat en werd het direct opgelost. Dat is echt super.”
Jos Dam, Radio Netwerk Nederland
Telkens een stukje efficiënter aan het werk
Jullie werken nog niet heel lang met McMain, dus wellicht is het lastig om de ROI uit te drukken. Zou je dit toch kunnen proberen?
“Dat klopt inderdaad. Het is nog niet mogelijk om aan te geven wat onze ROI op termijn zal gaan zijn. Op dit moment zijn we nog volop bezig met het optimaal inrichten en integreren van McMain binnen de organisatie. Dat kost ook een hoop tijd. Maar als we dit nu één keer goed doen, en hier voldoende tijd voor uittrekken, plukken we daar later de vruchten van. Doordat er meer gepland kan worden is er meer structuur. Hierdoor werken we op dit moment al zo’n 60% efficiënter. Dit gaat in de toekomst alleen nog maar meer worden”.
McMain als dedicated onderhoudssysteem
Oh, wauw! Dat is een prachtige ROI. Je geeft aan dat het percentage in de toekomst alleen nog meer zal toenemen. Kun je hier wat meer over vertellen?
“Absoluut. Het is vanuit McMain Online bijvoorbeeld ook mogelijk om met voorraadbeheer te werken maar hier doen wij momenteel nog niets mee. Ook kunnen wij nog veel tijdwinst behalen wanneer we informatie consequent gaan opslaan op een centrale plek en dus afstappen van communicatie via WhatsApp, mail, Excel, etc. We moeten McMain Online echt gaan inzetten als dedicated onderhoudssysteem waardoor alle informatie altijd op een centrale plek is opgeslagen.”
De transitie van ad-hoc naar preventief werken optimaliseren
“Ons ultieme doel is om McMain zo in te richten dat het systeem ons precies vertelt wanneer wij welke preventieve onderhoudswerkzaamheden moeten uitvoeren. Momenteel zijn 70% van de werkzaamheden preventief en 30% ad-hoc. Voor we met McMain werkten maakten we onze planning aan de hand van informatie in Excel. Hierin hielden we bij wanneer we bij welk opstelpunt geweest waren en wanneer we hier dus weer naar toe moesten. Hierdoor waren sommige locatiebezoeken ad-hoc. Dit kunnen we vanaf nu voorkomen. Ook is het mogelijk een seintje te krijgen in McMain wanneer bijvoorbeeld een huurovereenkomst afloopt. Dit is voor ons ook ideaal omdat we hier nu dus vooraf op kunnen anticiperen. Op deze manier blijven we de transitie van ad-hoc naar preventief werken optimaliseren”.
Meer weten of zelf aan de slag?
Wil je zelf aan de slag met onze software? Dat kan! Probeer gratis de trialversie van McMain Online! Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500.