Yamazaki Mazak Europe zet de volgende stap in onderhoud met McMain

Bij Yamazaki Mazak draait alles om precisie en betrouwbaarheid. Als wereldwijde fabrikant van CNC-machines is onderhoud een belangrijk onderdeel om de prestaties en levensduur van deze machines te waarborgen. In de Benelux richt het bedrijf zich op onderhoud en verkoop van onderdelen. Om dit proces efficiënter en overzichtelijker te maken, koos Yamazaki Mazak voor de CMMS software McMain. 

Dylan Decoster, Service Engineer/Maintenance Responsible, en Luis Antonio, European Customer Satisfaction & Service Director, delen hun ervaringen met McMain en vertellen hoe de software hun manier van werken heeft verbeterd en welke voordelen zij ervaren.

Van het Belgische Leuven tot aan de Benelux

“In de Benelux focussen we ons buiten service ook op het onderhoud en de verkoop van onderdelen, terwijl de productie plaatsvindt in Engeland en Japan,’’ vertelt Dylan. Vanuit het Europese Parts Center in het Belgische Leuven worden alle onderdelen voor Europa verzonden en bieden we service en sales voor de Benelux.’’ Luis voegt toe: ‘’Wij werken met 16 monteurs in McMain. Wij gebruiken McMain dagelijks voor preventief onderhoud.’’

Dylan Decoster samen met een collega aan het werk in McMain

Duidelijk overzicht en onderhoudsgeschiedenis opbouwen

De keuze voor McMain was weloverwogen. “We wilden een duidelijk overzicht van alle klantcontracten en een systeem dat onze ingenieurs up-to-date houdt over uitgevoerde onderhoudstaken,” legt Luis uit. “Daarnaast zochten we een oplossing om onderhoudsgeschiedenis in op te bouwen, zodat we betere beslissingen kunnen nemen en klanten efficiënter ondersteunen. Inmiddels hebben we in een jaar tijd veel waardevolle informatie verzameld.”

Excel was niet langer praktisch

‘’Voorheen werden alle inspectielijsten bijgehouden in een Excel-bestand,’’ vertelt Dylan. ‘’Maar door de snelle groei van het aantal machines in onderhoud werd het steeds lastiger om dit bij te houden. Hierdoor was Excel niet meer praktisch. We moesten steeds meer gegevens naar de monteurs sturen. Het bestand moest worden doorgestuurd, ingevuld, teruggestuurd, opgeslagen en beoordeeld. Daarnaast maakte Excel het lastig om te bepalen of er vervolgwerk nodig was. In McMain kunnen we dat direct aangeven en inzien.’’

‘’Door de toename van het aantal contracten en machines werd het simpelweg onmogelijk om alles nog via Excel te beheren. Toen kwam McMain om de hoek kijken.’’

McMain levert veel waarde voor de investering

‘’Ik heb online veel gezocht en meerdere onderhoudsbeheersystemen uitgeprobeerd. Uiteindelijk kwam McMain het beste uit de test,’’ vertelt Dylan. ‘’Het is precies wat we zochten: het managen van assets met onderhoudscontracten. Ik denk dat het een uitstekende oplossing is, omdat je veel waarde krijgt voor je investering in de software,’’ voegt Luis toe.

McMain maakt het werk een stuk eenvoudiger

‘’Het onderhoud verloopt makkelijker, omdat veel processen nu automatisch gaan. Ook mijn collega van de planning is er heel blij mee en werkt veel in McMain om alles in te plannen. Ook dat gaat super,’’ legt Dylan uit.

‘’Het verschil is duidelijk: vroeger moest ik steeds Excel-bestanden maken en aanpassen. Wanneer onderdelen terugkwamen, moest ik handmatig wijzigingen doorvoeren en iedereen op de hoogte brengen. Nu gebeurt dat allemaal in één keer, wat het werk een stuk eenvoudiger maakt,’’ voegt Luis toe.

Geen handmatig werk en niets meer over het hoofd zien

Luis benadrukt de voordelen: “De preventieve onderhoudsmodule is een grote plus. Monteurs kunnen nu precies aangeven welke onderdelen ze gebruiken, waardoor we onderhoud beter afstemmen en onnodige vervangingen voorkomen.”

‘’Hoewel we veel machines van dezelfde serie hebben, kunnen specifieke onderdelen verschillen, zoals filters met andere specificaties. McMain houdt dit overzichtelijk.’’

“Daarnaast plant de software automatisch werkbonnen voor het volgende jaar. Dat scheelt ons handmatig werk en voorkomt dat we zaken over het hoofd zien. We werken nu ook met een Power BI-dashboard voor planning en kostenoverzichten. Dankzij de data uit McMain zien we in één oogopslag welke machines onderhoud nodig hebben per maand, wat onze planning enorm verbetert.”

McMain heeft de efficiëntie verhoogd

Volgens Dylan heeft McMain de efficiëntie verhoogd: “Onze monteurs zijn meer tevreden, omdat ze makkelijk kunnen terugzien wat collega’s hebben gedaan. Bij ziekte of een onafgemaakte klus kan iemand anders het direct overnemen, zonder eindeloos te bellen of mailen. We zien minder fouten en misverstanden over taken. Daarnaast hebben we nu veel beter inzicht in de informatie die we ontvangen, wat het hele werkproces verbetert.”

Luis licht toe: “Een belangrijke reden om voor McMain te kiezen, was de mogelijkheid tot koppeling met Microsoft Dynamics. Zo kunnen we alle onderhoudsgegevens blijven gebruiken in onze bestaande systemen.”

Technische Dienst van Yamazaki Mazak aan het werk in McMain Online

McMain is snel met oplossingen

“De klantenservice en technische ondersteuning werken goed,” zegt Dylan. “Bij problemen krijgen we snel reactie via de support. Voor specifieke vragen mail ik meestal naar onze McMain-Consultant en vaak heb ik de volgende dag een antwoord met uitleg of een oplossing. De chatfunctie gebruik ik af en toe als iets niet lukt of als ik een error krijg. Dat is vaak sneller.”

Stap naar voorspellend onderhoud maken met McMain

“We willen McMain verder inzetten, niet alleen voor preventief onderhoud, maar ook voor voorspellend onderhoud,” vertelt Luis. “De software helpt ons te bepalen of vervolg onderhoud nodig is, waardoor we storingen en ongeplande stilstand kunnen voorkomen. Ons doel is om correctief onderhoud te verminderen en de stap naar voorspellend onderhoud te maken.”

‘’McMain gaat ons helpen bij betere rapportages, vooral rondom contractbeheer en financiële prestaties. Hierdoor kunnen wij de contracten met onze klanten beter managen.’’

“Ook willen we klanten beter laten zien wat de voordelen zijn van een onderhoudscontract. Dit helpt ons de contractbasis uit te breiden en klanten bewust te maken van het belang van goed onderhoud. Dit zijn onze speerpunten voor de samenwerking met McMain in het komende jaar.”

Ook aan de slag met McMain?

Wil jij ook een start maken met digitaal onderhoudsbeheer? Dat kan! Vraag dan de gratis trial van McMain Online aan. Je kunt de software dan 30 dagen uitproberen en erachter komen of het bij jou en je organisatie past. Heb je vragen? Neem dan contact op via sales@mcmain.nl of +31(0)341-750 500.