Rinos
“Dankzij McMain is de controle op de technische kwaliteit hoger”
Bij Rinos fabriceren ze al sinds 1925 schoonloopmatten en kokos entreematten. Dit doet het familiebedrijf vanuit het Overijsselse Genemuiden, dat van oudsher bekend staat om de kokos-productie. Rinos levert wereldwijd aan groothandels en distributeurs. Binnen de Technische Dienst, maken ze bij Rinos sinds begin dit jaar gebuik van de onderhoudssoftware van McMain. We spraken KAM-coördinator Jan Bouma over zijn eerste ervaringen met McMain.
Bij Rinos wordt sinds begin dit jaar met de onderhoudssoftware van McMain gewerkt. “De aanleiding kwam vanuit de technische dienst zelf. We hebben sinds kort een nieuwe medewerker in de technische dienst. Hij liep er tegenaan dat de technische kennis alleen in het hoofd van onze andere TD-er opgeslagen zit. Hij zocht naar een databank om alle kennis op te slaan zodat deze informatie voor alle toekomstige medewerkers beschikbaar is.”
Rust en structuur in de technische dienst
Voorheen zat er weinig structuur in de werkzaamheden, iets waar Jan graag verandering in wilde brengen. “Voorheen ontdekte iemand een defect. Diegene belde de Technische Dienst-medewerker, die medewerker maakte er een kladje van en ging aan de slag. Tijdens zijn werkzaamheden werd hij gebeld door een andere afdeling, waar hij dan weer heen moest omdat daar ook sprake was van een defect. Hij raakte overspoeld door alle afdelingshoofden omdat ze hem steeds belden en hij dan weer in zijn planning moest schuiven.”
“De Technische Dienst raakte overspoeld door alle afdelingshoofden omdat zij steeds belden en er weer in de planning geschoven moest worden.”
Jan vertelt dat McMain hen rust en meer duidelijkheid heeft gebracht: “Met name van de technische dienst-medewerker naar de afdelingshoofden, maar ook andersom is er meer duidelijkheid. Dat brengt rust. Daardoor leveren de mensen beter werk en wordt de technische kwaliteit hoger.”
Daarnaast zijn ze bij Rinos gestructureerder gaan werken sinds de komst van McMain. “Door de onderhoudssoftware van McMain heb ik meer grip op de medewerkers. Ze waren vrij zelfstandig, dat is ook goed. Alleen wat we zagen, was dat we het kopje technische dienst niet konden plaatsen bij het maken van de begroting als we aan het kijken waren naar het opvolgende jaar. Dat was niet te doen. We wisten totaal niet wat daar aan budget aan opgaat. Dankzij de registratie in McMain wordt dat nu steeds beter.”
Stap voor stap introduceren
De modulaire opbouw was een belangrijke reden voor Rinos om te kiezen voor de onderhoudssoftware van McMain. “Ik wil McMain implementeren in drie verschillende stappen. Daar heb ik bewust voor gekozen. Als ik mijn mensen teveel tegelijk vraag, gaat het systeem niet werken. Dat wil ik graag voorkomen. We hebben hier ook met een ander onderhoudsbeheer programma gewerkt, maar dat heeft maar heel kort stand gehouden. Het was een fors programma. Je moet ervoor waken dat je de mensen op de vloer overlaadt met allerlei vragen. Dan haken ze gewoon af en mislukt het systeem. De eerste stap is het genereren van een databank. Zodat de bestaande technische kennis wordt opgeslagen en beschikbaar is voor alle medewerkers. In de toekomst gaan we de tijd die men nodig heeft om iets uit te voeren, registreren en inplannen. Als dat goed loopt, gaan we de middelen en financiën die hiervoor gebruikt worden ook bijhouden in McMain.”
“We wisten totaal niet wat er aan budget naar de Technische Dienst ging. Nu we een onderhoudsbeheersysteem hebben, is dat heel anders.”
Blij met de onderhoudssoftware van McMain en de Digitale Monteur
“In het begin was het even wennen. Rowan en Marja hebben goed geholpen bij de start van het project. Rowan heeft bijvoorbeeld documenten voor ons gemaakt waarin staat hoe we bepaalde zaken aan kunnen pakken en hoe we met verschillende situaties om kunnen gaan. De twee mensen op de vloer kunnen er goed mee werken, zeker onze nieuwe man. Die is er super enthousiast over. Met name omdat er een databank gegenereerd wordt. Zodat je uiteindelijk een checkbox samen kunt stellen. Dat maakt dat je op den duur kunt analyseren hoe vaak een bepaald defect of onderhoud voorkomt bij verschillende machines.”
De technische dienst is gecharmeerd van de Digitale Monteur-app. “Voor onze mannen is de eenvoud waarmee het systeem op de tablet staat super. Het is simpel maar je hebt toch alle informatie. Daarin is het ook weer belangrijk dat ze niet overladen worden met allemaal icoontjes, kleurtjes, tools, informatie en vragen. De app is overzichtelijk, dat maakt het werkbaar. Daar zijn de technische jongens heel blij mee.”
Zelf aan de slag met McMain (Online)
Wil je zelf ervaren hoe het is om aan de slag te gaan met onderhoudssoftware van McMain? Of ben je nieuwsgierig geworden naar de Digitale Monteur? Start gratis de trialversie van McMain Online en probeer het zelf uit. Of neem vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500.