Technische bedrijven staan aan de vooravond van een crisis. Je hebt steeds meer personeel voor de Technische Dienst nodig, terwijl dat personeel steeds lastiger te vinden is. Als er niks verandert, gaat dit je bedrijf uiteindelijk de kop kosten. Want als machines niet (goed) onderhouden worden, dan loopt alles uiteindelijk vast. In dit artikel geven we je een kijkje in de toekomst, die er op het eerste gezicht niet zo rooskleurig uitziet. Maar geen zorgen. Daarna gaan we snel kijken naar de oplossingen. Want die zijn er.

Dit probleem wordt alleen maar groter

Veel bedrijven hopen dat het tekort aan technisch personeel zichzelf zal oplossen. Helaas gaat waarschijnlijk precies het tegenovergestelde gebeuren: het probleem wordt alleen maar groter. Waarom?

Jonge mensen werken liever op kantoor

Weinig jonge mensen hebben zin in een baan in de techniek. Zij dromen van snel rijk worden, met weinig werken. Als influencer of cryptohandelaar bijvoorbeeld. Veertig uur per week werken, op vaste tijden in een fabriek aanwezig zijn en je handen vies maken… dat is niet sexy. Studenten werktuigbouwkunde willen liever een kantoorbaan. Als bedrijf kun je alles uit de kast trekken om technisch geschoold personeel aan te trekken, maar er is simpelweg te weinig aanwas.

Er komen meer machines

Machines worden steeds goedkoper. Wat vroeger met de hand gebeurde, gebeurt daardoor steeds vaker met machines. Dat betekent dat er meer machines onderhouden moeten worden en dat de Technische Dienst het drukker krijgt.

We gaan meer lokaal produceren

We weten inmiddels wat er gebeurt als je in een conflict belandt met een land waarvan je afhankelijk bent. Dat voelen we momenteel allemaal in onze portemonnee. Voor belangrijke technologie willen we niet langer te afhankelijk zijn van landen als China. Er wordt daarom verwacht dat we de komende jaren steeds meer productie terug gaan halen naar Europa en Nederland. Dat betekent meer fabrieken, meer Technische Diensten en een nog krappere arbeidsmarkt.

De neerwaartse spiraal naar faillissement

Je hebt te veel werk en te weinig mensen. Wat doe je dan? Je gaat de hele dag brandjes blussen. Alle hens aan dek om de boel überhaupt overeind te houden. De lange termijn verlies je compleet uit het oog.

Het grote nadeel van deze reflex? Je komt nooit meer uit de problemen. Je komt in een neerwaartse spiraal terecht die alleen maar kan eindigen in faillissement.

In de horeca zien we al dat bedrijven omvallen. Niet omdat ze niet genoeg klanten hebben, maar omdat ze geen personeel hebben om die klanten te bedienen. Als we niet uitkijken gebeurt in de technische sector straks hetzelfde.

Zorg er dus voor dat je niet opgaat in de hectiek van nu, maar houd je blik gericht op de lange termijn. Het is cruciaal dat je nu stappen zet om het voor de toekomst goed te regelen.

Wat voor stappen dan? Goede vraag. Laten we eens gaan kijken naar de mogelijke oplossingen.

Als er simpelweg niet genoeg mensen zijn, hoe lossen we dit probleem dan op?

Het wordt een lastige opgave, maar er zijn zeker dingen die je kunt doen. Je zult alleen wel wat meer outside the box moeten gaan denken.

Ga aannemen op potentie en investeer in opleidingsmogelijkheden

Mensen met een andere opleiding kunnen het even goed of zelfs beter. Heel veel dingen vallen prima on the job te leren. Het zijn geen tijden om kieskeurig te zijn. In plaats van krampachtig te blijven zoeken naar mensen met het perfecte profiel, kun je beter selecteren op potentie en ambitie. Wie wordt enthousiast van het werk en heeft de potentie om te leren wat nodig is? Investeer vervolgens in goede opleidingsmogelijkheden.

Leg processen vast

Bij McDonald’s ligt elke stap in het proces vast. Als werknemer hoef je niet na te denken over hoe je die hamburger moet bakken of hoe je die milkshake moet maken. Daar is al uitgebreid over nagedacht en jij hoeft alleen maar uit te voeren. Nu is een technisch bedrijf natuurlijk niet hetzelfde als een fastfoodketen. Toch kun jij veel processen waarschijnlijk ook prima standaardiseren en vastleggen. Denk aan het dagelijkse looprondje, de stappen die je moet doorlopen tijdens een inspectie of het vervangen van de olie op basis van de kleur.

Dat soort zaken goed vastleggen kan heel wat opleveren:

  • Iedereen werkt op dezelfde manier en kan werk makkelijk van elkaar overnemen
  • Je werkt personeel sneller in
  • Je werkt veiliger en effectiever
  • Je draagt kennis van seniors makkelijker over op juniors

Zet automatisering in om efficiënter en effectiever te werken

Automatisering leidt tot winst op twee niveaus. Allereerst helpt het je monteurs om hun werk efficiënter uit te voeren. Ze kunnen informatie sneller vinden en leggen nieuwe informatie sneller vast. Maar de grootste winst zit hem niet in het meer doen, maar in het juiste doen. Sensoren en software geven je inzicht in welke machines het hardst onderhoud nodig hebben. Daardoor besteden je monteurs hun tijd zo effectief mogelijk.

Trek internationaal talent aan

Eerder in dit artikel werd vermeld dat er nog maar weinig jonge mensen bereid zijn om zwaar en vies werk te doen. Dit vraagt om enige nuancering. Het gaat dan namelijk vooral om jonge mensen uit ons deel van de wereld. Het valt op dat Technische Diensten steeds internationaler worden. In het buitenland zijn technische mensen namelijk veel makkelijker te vinden.

Onderneem actie, voordat het te laat is

Het is duidelijk dat de uitdagingen waar Technische Diensten voor staan niet met simpele quick fixes op te lossen zijn. Dit vergt een doordachte strategie, gericht op de lange termijn, en een bereidheid om outside the box te denken. Een ding is zeker: het is tijd om actie te ondernemen. Voor het te laat is. Nu beginnen? Zet automatisering in met onderhoudssoftware. Uitproberen? Dat kan met de gratis 30 dagen trial van McMain Online. Je krijgt dan toegang tot alle functionaliteiten van de software zodat je deze zelf kunt uitproberen. Heb je hier vragen over of wil je meer weten over digitaal onderhoudsbeheer? Neem dan contact met ons op via +31(0)341-750 500 of sales@mcmain.nl. We staan voor je klaar!