Wie wil er nou niet aan het roer staan van soepel draaiende machines? Als jij wilt dat je bedrijf als een geoliede machine blijft werken, dan is het tijd om je preventief onderhoudsschema eens flink onder handen te nemen. Maar wees gerust, wij zijn hier om je te laten zien hoe je dat doet – en hoe je daar de vruchten van plukt.
In dit artikel duiken we dieper in de wereld van audits voor preventief onderhoud. Wat zijn ze, waarom zijn ze zo handig, en belangrijker nog, hoe kan je ervoor zorgen dat ze werken voor jouw Technische Dienst? Het is tijd om de touwtjes in handen te nemen en de controle over je preventieve onderhoudsschema terug te pakken.
Wat is een audit voor preventief onderhoud?
Preventief onderhoud is het onderhoud dat proactief aan gebouwen, installaties en machines wordt uitgevoerd. Werkopdrachten worden bijvoorbeeld dankzij een onderhoudsbeheersysteem ingepland, om de assets in goede staat te houden. De taken van preventief onderhoud worden meestal periodiek gepland of op basis van gebruiksuren. Een audit voor preventief onderhoud is een beoordeling en evaluatie, waarmee je inzichtelijk krijgt hoe efficiënt je preventief onderhoud is. Na het uitvoeren van een audit weet je of het preventief onderhoud:
- Effectief is
- De levensduur verlengt
- Kosten bespaart
- Verspilling vermindert
Waarom zijn audits voor preventief onderhoud belangrijk?
Een audit voor preventief onderhoud laat je in één oogopslag de huidige situatie zien. Wat is de levensduur van je assets, worden de veiligheidsregels nageleefd en hoe worden de onderhoudsbudgetten beheerd? Een audit helpt om verschillen te vinden en doelen vast te stellen om het preventief onderhoud efficiënter te maken.
Door een audit weet je welke onderhoudstaken echt belangrijk zijn en welke minder. Je kan ook te veel preventief onderhoud uitvoeren. Deze onnodige taken kunnen veel geld kosten en ervoor zorgen dat belangrijke taken worden verwaarloosd. Een audit kan je dus helpen om je budget beter te beheren en kosten te verlagen. Het is daarnaast belangrijk dat je voldoet aan de veiligheidsnormen. Met een audit controleer je zelf of alle inspecties en reparaties op tijd worden uitgevoerd. Zo houd je de controle.
10 stappen zodat jij gemakkelijk een audit kan uitvoeren
1. Verzamel informatie over alle werkorders
Voordat je met de audit begint, moet je bepalen welke assets je in de audit wil opnemen. Hierdoor weet je hoe veel werkorders je moet beoordelen. Het is belangrijk om gepland onderhoud te scheiden van ongepland onderhoud. Dit zal je helpen om mogelijke oplossingen voor preventief onderhoud te vinden en toe te passen, die kunnen helpen bij het verminderen van ongeplande werkorders.
2. Controleer werkorders op problemen
Als je alle informatie hebt, kun je dat gebruiken om belangrijke gegevens te achterhalen, zoals:
- Trends in onverwachte uitval
- Regelmatige vervanging van onderdelen van vergelijkbare assets
- Werkopdrachten die te lang duren om af te maken
- Totale kosten voor gepland en ongepland onderhoud
3. Beoordeel de frequentie van taken
Beslis hoe vaak je preventief onderhoud moet uitvoeren voor elk van je assets. Een goede manier om dit te bepalen is door de resultaten van je inspecties te bekijken.
Als je assets minder correctief onderhoud nodig hebben, werkt je onderhoudsplanning goed. Mochten er regelmatig storingen zijn tussen inspecties door, moet je misschien de intervallen voor preventief onderhoud verkorten. Als je tijdens inspecties geen problemen vindt, probeer dan de intervallen tussen preventief onderhoud te vergroten om onnodige onderhoudstaken te verminderen.
4. Controleer het gebruik van onderdelen
Zoek uit welke onderdelen het meest worden gebruikt en bekijk of je bepaalde fouten, zoals slijtage, kunt vinden die te maken hebben met dit onderdeel. Bepaal of je dit onderdeel wil vervangen voor een nieuw onderdeel of dat het onderdeel nog te repareren valt. Het kopen van onderdelen kan je meer kosten dan het repareren.
5. Bepaal hoe belangrijk je assets zijn
Beoordeel hoe belangrijk je assets zijn. Dit kan je helpen begrijpen:
- Welke reparaties en correctieve taken prioriteit moeten krijgen
- Welke achterstallige taken bovenaan je onderhoudsplanning moeten staan
- Hoeveel monteurs je moet toewijzen aan het werk om stilstand te verminderen
Door je preventieve onderhoudsplanning en taken te controleren, kun je ervoor zorgen dat de belangrijkste taken goed in je schema passen. Hierdoor zet je de juiste middelen in voor de assets die belangrijk zijn.
6. Onderzoek welke kennis je nodig hebt
Om een stapje verder te gaan in het optimaliseren van je preventief onderhoud, is het goed om te kijken naar de kennis die je in huis hebt. Welke kennis is nodig voor routinematige onderhoudstaken? De volgende drie vragen kunnen je hierbij helpen:
- Vereist de taak een bepaalde vaardigheid om uit te voeren?
- Heeft een monteur van je team deze vaardigheid? Zo ja, wie?
- Heb je hulp van een externe specialist nodig?
7. Inventariseer reserve apparatuur
Vergeet niet om je reserve apparatuur mee te nemen bij het uitvoeren van een audit. Je reserve apparatuur kan goed van pas komen tijdens storingen en stilstand. Het is belangrijk om het overzicht te bewaren in je voorraad. Zo weet je meteen wat je nog hebt liggen om te gebruiken.
8. Vergelijk werkelijke tijd met geschatte tijd
Houd bij hoeveel tijd wordt besteed aan preventieve onderhoudstaken. Redenen waarom taken langer kunnen duren dan normaal, zijn onder andere:
- De taak is toegewezen aan de verkeerde persoon
- De schatting van hoe lang de taak zou duren was verkeerd berekend
- Er zijn meer monteurs nodig om de taak te voltooien
- Er waren niet genoeg tools toegewezen om de taak te voltooien
- De taak werd onderbroken
9. Breng de impact van storingen in kaart
Sommige storingen veroorzaken kleine ongemakken, terwijl andere storingen je een hoop geld kunnen kosten. Een audit zal de preventieve onderhoudstaken prioriteren die helpen bij het voorkomen van grote storingen. Je kunt de impact van storingen in kaart brengen door:
- Foutcodes te maken om correctieve werkorders bij te houden en te activeren.
- Correctief onderhoud in te plannen voor foutcodes met een lage impact.
- De gemiddelde tijd bijhouden om storingen te corrigeren en correctief en proactief onderhoudstaken in te plannen.
10. Bepaal welke taken je kan uitvoeren terwijl je asset operationeel is
Om de downtime die gepaard gaat met preventief onderhoud te verminderen, is het slim om je preventieve onderhoudsschema te optimaliseren.
Vraag jezelf af welke machines volledig uitgeschakeld moeten zijn om veilig onderhoud en inspecties uit te voeren. Welke machines kunnen er wel gewoon doordraaien, terwijl je preventief onderhoud uitvoert?
Hoe vaak voer je een audit uit?
Nu je weet hoe je een audit uitvoert, ben je vast benieuwd hoe vaak je deze evaluatie moet uitvoeren. Dit hangt af van hoe vaak je preventief onderhoud uitvoert. Dit kan je zelf bepalen, aan de hand van de volgende twee opties:
Op kalender gebaseerd: dit type onderhoud volgt een regelmatig terugkerend schema, bijvoorbeeld wekelijks, maandelijks of jaarlijks, afhankelijk van de asset.
Op gebruik gebaseerd: hierbij wordt onderhoud ingepland op basis van metingen, zoals meterstanden. Een onderhoudsbeheersysteem kan dit automatisch plannen wanneer bepaalde niveaus worden bereikt.
Het onderhoudsbeheersysteem van McMain is gebouwd met de Technische Dienst in gedachten
Zelf een audit uitvoeren? Voorkom dat je verdrinkt in spreadsheets en duizenden werkorders. Met McMain Software kan je werkorders bijhouden, preventief onderhoud automatisch plannen op basis van gegevens en inzicht krijgen in de huidige staat van je assets. Zelf uitproberen? Dat kan met de gratis 30 dagen trial van McMain Online. Je krijgt dan toegang tot alle functionaliteiten van de software zodat je deze zelf kunt uitproberen. Heb je hier vragen over of wil je meer weten over digitaal onderhoudsbeheer? Neem dan contact met ons op via +31(0)341-750 500 of sales@mcmain.nl. We staan voor je klaar!