H. van Dijkhuizen Energy & Mobility
“Vroeger kon het wel een paar weken duren voordat we bij een klant langs konden komen, dankzij McMain is dat nu maximaal 48 uur.”
Het is al ruim 55 jaar geleden dat familiebedrijf H. van Dijkhuizen Energy & Mobility uit Tiel werd opgericht door meneer, inmiddels grootvader, van Dijkhuizen. Waar het allemaal begon met een klein tankstation voor de deur, is het inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met 130 medewerkers en ca. 40 eigen tankstations. Daarnaast bevoorraden ze een grote klantenkring door heel Nederland. Van smeermiddelen, vetten en brandstoffen, tot compleet nieuwe tankzuilen.
“8 jaar geleden werd bij ons alles nog op bonnetjes geschreven, dat kan vandaag de dag niet meer. We moesten echt aan de slag met een onderhoudssysteem, vandaar McMain.” Enrico van Dijkhuizen, hoofdverantwoordelijk voor technische projecten en IT, vertelt over zijn McMain ervaringen.
Van handgeschreven bonnetjes naar een dedicated onderhoudssysteem
Enrico vertelt dat hij sinds 4 jaar betrokken is bij de technische dienst. “Toen ik startte binnen deze functie was preventief onderhoud nog een ondergeschoven kindje. Dit leidde ertoe dat communicatie met klanten ook niet altijd goed verliep. We moesten dus echt aan de slag met een dedicated onderhoudssysteem waarin het mogelijk was storingen vast te leggen en uit te zetten bij monteurs, werkinstructies op te stellen en uiteraard preventief onderhoud in te plannen. Al deze functionaliteiten zijn mogelijk binnen McMain”.
Dankzij McMain veel minder handmatig werk nodig
Hoe ondersteunt McMain in de transitie van ad-hoc werken naar het werken met preventief onderhoud? “Eigenlijk werkten we al met preventief onderhoud, maar in 3 verschillende systemen die onderling niet goed met elkaar konden praten. Hierdoor was er nog veel handmatig werk nodig. Nu we met McMain werken, werken we vanuit 1 systeem, en kunnen we ook aan uitbreiding van het preventief onderhoud gaan denken. Daar kan McMain ons enorm in ondersteunen.”
Een platte organisatie waarbij alles mogelijk is
Jullie zijn sinds de zomer gestart met McMain, hoe vind je het tot nu toe gaan? “McMain komt over als een platte organisatie, dat sprak vanaf het eerste moment al enorm aan. Zo zijn de mensen op jullie helpdesk enorm kundig, je spreekt echt mensen met verstand. De kick-off werd gegeven door Roel (red. Roel Tiekink) en jullie hoofd consultancy. Een erg leerzame dag, maar na een aantal maanden vergeet je toch wel weer eens iets. Het is dan erg prettig dat jullie altijd bereikbaar zijn en ons direct te woord staan.”
“Het feit dat jullie maatwerk zo snel bouwen en opleveren, tegen een heel redelijke prijs, gaf ons de bevestiging dat we voor de goede partij gekozen hebben.”
De investering in McMain betaalt zich dubbel en dwars terug
Jullie werken nog niet heel lang met McMain, dus het is misschien nog niet mogelijk om de ROI uit te drukken. Kun je toch proberen aan te geven wat je verwacht dat de ROI gaat zijn? “Ons ultieme doel is om 99% van het hele onderhoudsproces te automatiseren zodat ik tijd kan besteden aan andere zaken. McMain zal deze tijdwinst gaan realiseren doordat mijn collega’s de benodigde informatie uit het systeem, in plaats van bij mij, kunnen ophalen. Daarnaast verwachten wij dat onze monteurs heel veel kilometers zullen besparen doordat op voorhand duidelijk is voor welke storing hij op pad gaat. Onze monteurs rijden rond in grote bussen, dat zijn echt mobiele werkplaatsen, maar toch kan het gebeuren dat hij een onderdeel niet bij zich heeft. Door het gebruik van McMain kan dit voorkomen worden.”
“Wij werken met 4 monteurs. Elke monteur rijdt 100-120 loze kilometers per week, op basis van 60km/u kan dit dus een tijdwinst opleveren van 2 uur per monteur per week. Dit komt neer op 1 volledige werkdag per week!”
Dat is geweldig, een heel concrete ROI! “Ja absoluut. Ik zelf zal straks ook circa 2 uur per week minder tijd nodig hebben aan administratie, omdat alle informatie gecentraliseerd is binnen 1 systeem. Hoe rijker McMain gevuld wordt, hoe meer tijd het bespaart”.
Zelf de voordelen van onderhoudssoftware ervaren?
Wil je meer weten over preventief onderhoud en wat wij hierin kunnen betekenen? Probeer gratis de trialversie van McMain Online en probeer het zelf uit! Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500.