Productie- en verpakkingslijnen Schouten Twente lopen op rolletjes dankzij McMain onderhoudssoftware

Schouten Twente loopt voorop in de productie, ontwikkeling en verpakking van plant-based producten. Nadat het familiebedrijf in 1893 is begonnen als bakkerij, lag de focus vanaf 1930 voornamelijk op de handel in grondstoffen en veevoeders. Vanaf 1990 kwam daar verandering in. Henk Schouten, achterkleinzoon van oprichter Klaas, begon toen namelijk met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten.

In januari 2022 is Nijland Food uit het Overijsselse Goor overgenomen door Schouten Europe. Daar is de eerste productielocatie van Schouten Europe gestart onder de naam Schouten Twente. Arno Stevens is Werkvoorbereider Technische Dienst binnen Schouten Twente en werkte voor de overname bij Nijland Food. Sinds enkele maanden werken hij en zijn team met de Asset Management Software McMain Online.

“Op onze productielocatie in Goor maken we producten op basis van plantaardige eiwitten, zoals soja, tarwe en erwteneiwit”, begint Arno. “Denk hierbij aan vegetarische hamburgers en falafel, maar ook aan gevulde kaasschnitzels. We produceren hier onder andere voor supermarkten als Albert Heijn en Jumbo. Daarnaast maken we hier bijvoorbeeld de Veggie Patty voor de Subway en de vega-versie van de bekende Zweedse balletjes van de IKEA.”

Technische Dienst had behoefte aan overzicht

“Als Technische Dienst zijn we onder andere verantwoordelijk voor het onderhoud aan de productie- en verpakkingslijnen. Wij proberen ons continu te verbeteren en goede storingsregistratie was één van de zaken die opgepakt moest worden. Alles op papiertjes en in Excelsheets noteren werkt op een gegeven moment niet meer, dan ga je dingen vergeten. 

Op dit moment gebruiken we McMain voornamelijk voor storingsregistratie. Ook maken we veel gebruik van preventieve onderhoudsmodellen i.c.m. werkinstructies, al willen we dat nog wel verder uitbreiden dit jaar. Een mooi voorbeeld vind ik zelf het kwartaalonderhoud aan onze verpakkingslijnen. Daar hebben we een werkinstructie aan gekoppeld van een stuk of 80 punten. Ieder punt lopen we afzonderlijk na en vinken we af. Waar een afwijking geconstateerd wordt vullen we een opmerking in. Mochten er punten open blijven staan dan wordt er automatisch een vervolg-werkorder aangemaakt zodat we deze openstaande punten niet vergeten op te pakken. 

Deze werkwijze is niet alleen voor onszelf heel overzichtelijk, maar levert ook nog andere voordelen op. Zo zien we, omdat we het kwartaalonderhoud uitvoeren, een dalende trend in het aantal storingen. Met enige regelmaat krijgen we een audit. Ook dan komt deze werkwijze goed van pas.

“Met één druk op de knop kan ik de complete onderhoudshistorie laten zien aan een auditor”

Er wordt tijdens zo’n audit vaak gevraagd naar hoe de verpakkingslijn eruitziet. Met één druk op de knop kan ik dan de complete onderhoudshistorie laten zien, inclusief alle punten uit de werkinstructie. Dat maakt altijd veel indruk op de auditor en heeft een positief effect op de uiteindelijke beoordeling.”

Storingsregistratie sneller en eenvoudiger

“In die paar maanden dat we nu met McMain aan de gang zijn merk ik dat de storingsregistratie steeds sneller en eenvoudiger verloopt. Dat komt zeker ook doordat de software eenvoudig en laagdrempelig is. Daardoor is het voor iedereen makkelijk om ermee te werken.

Ook de implementatie van de software is prima verlopen. McMain-consultant Rowan heeft ons geholpen en dat verliep eigenlijk vlekkeloos. Gegevens die we in het systeem wilden importeren, zoals leveranciers, hebben we aangeleverd in een Excelbestand. Vervolgens heeft Rowan deze data in McMain geïmporteerd. Dat scheelde ons enorm veel invoerwerk en tijd.”

Boomstructuur als basis

“Wat ook helpt om een goede start te maken”, gaat Arno verder, “is door in het begin de tijd te nemen voor het inrichten van de boomstructuur. Als ‘hoofdgebruiker’ van McMain doe ik dat samen met mijn collega Max. Voordat we echt storingen in het systeem zijn gaan registreren, hebben we de boomstructuur helemaal ingericht. Het duurt dan misschien iets langer voordat je van start kunt, maar uiteindelijk werkt dat wel veel makkelijker.

“Met de app scannen we de QR-code op een asset. Zo hebben we meteen alle informatie tot onze beschikking”

We hebben veel assets die we in McMain registreren. Zo hebben we alleen al bijna 40 thermometers die we moeten kalibreren. De vrijgavelijst is daarbij ook echt een uitkomst voor ons. We voorzien de thermometers meteen van een sticker met een QR-code. Daardoor kunnen we de code scannen met de app en hebben we meteen alle informatie tot onze beschikking. Ook dit is erg handig tijdens een audit, omdat je in één keer de hele onderhoudshistorie kunt laten zien. En niet geheel onbelangrijk, je kunt zien wanneer de thermometer weer gekalibreerd moet worden.”

Onderhoudsaap Digitale Monteur McMain
Arno in de weer met de McMain Digitale Monteur app

Sturen op gegevens uit McMain

Op de vraag welke rol McMain in de toekomst gaat spelen is Arno duidelijk: “Een grote rol. We willen namelijk nog meer inzicht krijgen in wat de meeste stilstand veroorzaakt. Aan de hand van deze gegevens willen we ons onderhoud gerichter gaan uitvoeren met preventieve onderhoudsmodellen en werkinstructies.

Momenteel heb ik nog onvoldoende inzicht in wat McMain ons oplevert als het gaat om lagere downtime. Dat we minder downtime hebben is duidelijk. Dat zie ik bijvoorbeeld terug aan de verpakkingslijnen waar we kwartaalonderhoud aan uitvoeren, waar ik het eerder over had. Alleen heb ik op dit moment nog onvoldoende inzicht in hoeveel minder downtime we hebben ten opzichte van een paar maanden geleden.

“Rapportages uit McMain deel ik met het management”

Met de IT-afdeling ben ik bezig om, met de Open API van McMain, dashboards te creëren die ons meer inzicht geven in storingsoorzaken en downtime. Op dit moment draai ik ook al rapporten uit,  deze rapporten worden gebruikt tijdens het wekelijkse managementoverleg. Wij sturen daar ook echt op, dus het is belangrijk om dit inzichtelijk te hebben. Dat geldt ook voor de storingsoorzaken.

De komende tijd willen we starten met onze magazijninrichting in McMain. Als proef gaan we beginnen om alle inkooporders voor onze verpakkingsmachines vanuit McMain te versturen. Op die manier kunnen we kosten berekenen en kan ik aantonen hoeveel we besparen.”

Een goede basis is het halve werk

Voor organisaties die ook willen starten met digitaal onderhoudsbeheer in McMain Online, heeft Arno nog een tip: “Zorg dat jij en je team gemotiveerd zijn. Je moet er samen achter staan, anders gaat het niet werken. Begin eerst met alle assets in het systeem te zetten, inclusief foto, serienummer, etc. Als je de boomstructuur hebt staan, maakt dat de rest zoveel makkelijker, ook voor het aanmaken van nieuwe assets.

Wat mij verder aanspreekt aan McMain is dat het een fijn en toegankelijk bedrijf is. Dat maakt het prettig om mee samen te werken. De chatfunctie vind ik ook heel handig voor als je even een korte vraag hebt en snel antwoord wilt.”

Ook starten met McMain?

Wil jij, net als Arno, van start met digitaal onderhoudsbeheer in McMain Online? Vraag dan de proefversie aan waarmee je de software 30 dagen gratis en vrijblijvend kan proberen. Heb je vragen? Neem dan contact op met sales@mcmain.nl of bel naar +31(0)341-750 500.