
Hoe Nedlin Healthcare de grootste wasserij van Europa runt met McMain onderhoudssoftware
In de wereld van industriële wasserijen is Nedlin Healthcare een echte koploper. Vanuit Elsloo verzorgt het bedrijf dagelijks het volledige wasproces voor ziekenhuizen in Nederland en België, van kleding tot dekbedden. “We zijn de grootste en meest geavanceerde wasserij van Europa,” vertelt Patrick van Vliet, Hoofd Technische Dienst. Al 2,5 jaar werkt hij met McMain onderhoudssoftware en dat heeft zijn team veel voordeel opgeleverd.
‘’Ik had niet verwacht dat ik na 25 jaar met SAP gewerkt te hebben, zo snel mijn weg zou vinden in een ander systeem.’’
Van Excel naar inzicht
Toen Patrick bij Nedlin begon, was McMain net aangeschaft. “Daarvoor werkten ze hier nog met Excel-lijsten. Zelf had ik al 25 jaar ervaring met een ander onderhoudssysteem genaamd SAP, dus ik was sceptisch. Maar eerlijk is eerlijk: McMain zit écht goed in elkaar. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en past perfect bij onze manier van werken.”
Inmiddels stuurt Patrick een team van acht monteurs aan, waaronder een werkvoorbereider. “Die bereidt alles voor in McMain. Wij werken via een vaste structuur: er wordt een melding gemaakt, daar komt een werkorder uit, de monteurs voeren het werk uit, koppelen het terug, en daarna checken we alles en boeken we het af.”
‘’Dankzij McMain heb ik weer controle. Alles staat erin: van tekeningen tot certificaten.’’
Alles in één systeem
Wat Patrick vooral waardeert, is dat alles wat hij nodig heeft in McMain te vinden is. “Alle machines die we gebruiken voor het wasproces staan in de boomstructuur. De monteurs kunnen op hun telefoon direct zien waar onderdelen liggen, tekeningen vinden of terugzoeken wat collega’s eerder hebben gedaan. Het systeem is echt een verlengstuk van onze Technische Dienst.”
Ook het magazijnbeheer bevalt goed. “Je kunt er alles bij zetten: foto’s, handleidingen, documenten. Voor een monteur of werkvoorbereider is dat ideaal.”
Slimmer plannen en onderbouwen
Dankzij McMain heeft Patrick nu veel meer grip op zijn planning. “Monteurs boeken hun uren op een klus. Niet om ze te controleren, maar zodat we weten hoe lang iets écht duurt. In combinatie met het preventieve onderhoudsplan en de voorcalculatie van de werkvoorbereider kan ik die informatie gebruiken richting productie. Dan zeg ik: deze klus duurt vier uur, dus we redden het niet meer in de middagdienst. Niet meer op onderbuikgevoel, maar onderbouwd. Daardoor krijgen we ook meer begrip van productie.”
‘’Voor productie kan ik nu onderbouwen waarom iets wel of niet haalbaar is. Geen onderbuikgevoel meer, maar feiten.’’
Op het gebied van preventief onderhoud is Nedlin al ver: “We hebben nu zo’n 80 tot 85 procent van de preventieve plannen in McMain staan. Dat werkt super, zeker met zaken als de wettelijke keuringen van onze 28 drogers. Laatst zat ik echt lachend in het overleg met de keuringsinstantie. Alles stond in McMain: planning, documentatie, certificaten. Klaar.”

McMain als overlegtafel
Bij Nedlin is McMain niet alleen een tool, maar echt onderdeel van de werkdag. “Het planbord hangt zichtbaar in ons kantoor. We starten de dag met McMain, overleggen op basis van McMain en sluiten ermee af. Elke middag om 14:00 uur zitten we met de monteurs van de vroege en late dienst én de werkvoorbereider. Dan bespreken we alles aan de hand van McMain: wat is gedaan, wat moet nog, wat zijn de prioriteiten.”
‘’We starten met McMain, we overleggen met McMain en we sluiten ermee af.’’
Ook andere afdelingen werken met het systeem. “De technisch directeur maakt nu zelfs zijn eigen projecten aan. En de productieleiders gebruiken allemaal de Digitale Melder app. Ik heb ze zelf uitgelegd hoe het werkt. Dat gaat top: er komen dagelijks meldingen binnen, vaak voorzien van een foto. Superduidelijk en makkelijk op te pakken.”
Met één scan alles in beeld
Voor het snel opvragen van informatie werkt het team met QR-codes. “Elke machine heeft een eigen code. Je richt je camera erop en je zit direct in het juiste scherm in McMain. Makkelijker kun je het niet maken,” vertelt Patrick. Ook over de ondersteuning vanuit McMain is hij positief: “Ik gebruik regelmatig de livechat, dat werkt perfect. Je krijgt snel antwoord en je kunt weer door.”
‘’Met één scan via de QR-code zit je direct bij de juiste machine in McMain.’’
Voor Patrick draait alles om overzicht, communicatie en het meenemen van zijn team. “Het is belangrijk dat monteurs snappen waarom we iets registreren, waarom een goede melding belangrijk is. Als je ze daarin meeneemt, werkt het hele proces veel beter. En met McMain hebben we daar een krachtig hulpmiddel voor in handen.”
Ook van start met digitaal onderhoudsbeheer?
Heb jij, net als Patrick, behoefte aan meer overzicht en structuur in je onderhoudsprocessen? Vraag dan de gratis trial van McMain Online aan. Je kan de CMMS software dan 30 dagen uitproberen en alle functionaliteiten testen. Zo kom je erachter of de software van McMain bij jou en je organisatie past. Heb je vragen? Neem dan contact op via [email protected] of +31(0)341-750 500.