Lijmhout producent Lamico vermindert storingen met McMain Asset Management Software

Lamico is één van de grootste lijmhout producenten en houtverwerkers van Europa. Hun massief hout verlijmde panelen worden wereldwijd verkocht. Het maken van deze panelen vraagt om een machinepark die in goede conditie moet blijven. Dankzij McMain heeft Jan Wieringa, leidinggevende Technische Dienst, een tool waarmee hij zijn machinepark onderhoudt en het overzicht bewaart voor de Technische Dienst.

In 2001 begon Lamico met de on-premises versie van McMain. Nu, tientallen jaren later, wordt McMain Online intensief gebruikt. ‘’De overstap van on-premises naar McMain Online was voor mij snel gemaakt. Ik kon alle historie meenemen waardoor ik nu nog steeds bij de gegevens van jaren geleden kan,’’ vertelt Jan.

Introductie

Lamico maakt massief hout verlijmde panelen, die zij wereldwijd verkopen aan verschillende doelgroepen. ‘’Wij verkopen onze producten aan bouwmarkten, de houtverwerkingsindustrie, de meubelindustrie en aan kaasfabrieken,” vertelt Jan.

Jan is er vanaf de start bij geweest, sinds 2001 is hij werkzaam bij Lamico. ‘’Ik ben begonnen als onderhoudsmonteur en sinds 2017 zit ik in een leidinggevende rol. De Technische dienst bestaat uit 10 monteurs.’’

Monteur van Lamico aan het werk in McMain

Hoe het begon

‘’In 2001 kwamen wij van een bepaalde structuur af, maar hier hadden wij toch wel weer behoefte aan. Dat is voor ons destijds de reden geweest om voor de Asset Management Software van McMain te gaan. Daarnaast kregen we een nieuw magazijn, dus we konden meteen beginnen met voorraadbeheer in de software. Ook het preventief onderhoud inrichten in McMain was voor ons heel waardevol. Je hoeft er eigenlijk maar eenmalig over na te denken en de rest doet de software voor je.

Momenteel is de rol van McMain echt een leidraad voor de Technische Dienst. De monteurs gebruiken dagelijks de Digitale Monteur en halen hier alle benodigde informatie uit. Onder andere voor het repareren van de machines en voor preventief onderhoud. Voor de monteurs die de dagdiensten draaien staat het preventieve werk al klaar in de app, ideaal! Tevens wordt de app gebruikt als afhandeling van de monteurs. Hierdoor fungeert ons wachtboek eigenlijk als overdracht, je kan het zien als een shiftwissel.’’

‘’Wat ik echt als een pluspunt ervaar, en dat hoor ik ook van de jongens, is de Digitale Monteur. Daar werken wij graag mee.’’

Waar wordt McMain voor gebruikt?

‘’De volledige fabriek staat in McMain, evenals ons machinepark. Van heftrucks tot aan machines. Ik vind het preventieve onderhoud dat we met McMain kunnen uitvoeren heel waardevol. Daarnaast ook het melden van storingen. De monteurs worden er steeds handiger in. Ze kunnen veel meer historie inzien via de Digitale Monteur. Zodra een monteur niet weet wat het probleem is bij een storing, geef ik aan dat hij eerst moet zoeken in de app. Dan komen er wel een paar storingen uit die vergelijkbaar zijn en daar kan je vervolgens weer de oplossing uithalen.

Ik kan wel zeggen dat de storingsmeldingen teruglopen. Dit komt voornamelijk doordat het preventieve onderhoud beter geregeld is. Sinds wij met McMain Online werken zijn we pas begonnen met cijfertjes bijhouden dankzij het dashboard. Als ik naar de grafiek kijk die de hoeveelheid storingen per 30 dagen bijhoudt, dan zaten we in het begin rond de 15 storingen en nu onder de 10.’’

‘’Dankzij McMain is er een daling van ruim 33% in het aantal storingen per maand.’’

McMain ondersteunt

‘’Ik vind de chatfunctie heel makkelijk, daar navigeer ik ook eenvoudig heen in McMain Online vanuit het dashboard. Mijn vraagstukken zijn tot dusver goed opgelost, dus ik ervaar de ondersteuning vanuit McMain als heel prettig.’’

Toekomstplannen

Jan wil McMain nog belangrijker maken binnen Lamico. ‘’Wij hebben onze machines best wel uitgebreid in de software staan, hier willen wij mee door blijven gaan. Dus nog meer informatie over de machines toevoegen en onder andere de stuklijsten meer gebruiken. Bovendien willen wij meer documentatie toevoegen, die we door de jaren heen hebben opgebouwd.

Aangezien wij al zo lang klant zijn, was de keuze voor ons eenvoudig gemaakt om van on-premises naar McMain Online over te stappen. De software is heel eenvoudig, dus ik zou zeker anderen aanraden om ermee aan de slag te gaan.”

Ook aan de slag met McMain?

Wil jij ook een start maken met digitaal onderhoudsbeheer? Dat kan! Vraag dan de gratis trial van McMain Online aan. Je kunt de software dan 30 dagen uitproberen en erachter komen of het bij jou en je organisatie past. Heb je vragen? Neem dan contact op via sales@mcmain.nl of +31(0)341-750 500.