KLM Catering Services elimineert storingen en werkt gestructureerd dankzij McMain
Zeg je KLM, dan zeg je niet alleen Royal Dutch Airlines, maar dan zeg je ook goede service. KLM Catering Services (KCS) draagt hier voor een belangrijk deel aan bij. Deze dochtermaatschappij van Air France-KLM ‘assembleert’ namelijk de maaltijden die op vluchten worden uitgedeeld aan passagiers. Sinds jaar en dag maakt KCS gebruik van de CMMS software van McMain om hun machines draaiende te houden.
“Als ik in manufactory taal spreek”, begint Michiel van Hooijdonk, Maintenance Engineer vanuit TMC Manufacturing Support, “assembleren wij 55.000 maaltijden per dag voor KLM. Naast KLM bevoorraden wij ook nog drie Aziatische partijen.” We spreken Michiel over zijn ervaringen met de software van McMain.
Alles is op één plek terug te vinden
Michiel begint zijn verhaal met een terugblik naar de situatie van vorig jaar. “Toen ik binnenkwam stonden alle werkorders open en werd er gewerkt met Excel. Er was nul opvolging omdat mijn voorganger weg was en de werkvoorbereider had het ontzettend druk. Een onderhoudssysteem kan veel, maar één ding niet en dat is zelf alles invullen en een werkorder afsluiten. Daar moet je bovenop zitten. Als je nu binnenkomt, wordt er werk opgevolgd en dat is een grote verbetering en dat is de grootste mijlpaal die we hebben bereikt tot nu toe.”
“Ik heb nu de regel: als het niet in McMain staat, is het niet gebeurd”, vervolgt Micheil zijn verhaal. “Wij wilden graag structuur zodat alles op één plek terug te vinden is. Op deze manier kunnen we ook beslissingen maken op basis van ervaring en data. Wij hebben uiteindelijk voor McMain gekozen, omdat het instapmodel betaalbaarder is dan andere onderhoudssystemen en het niet de vraag is of het werkt. Daarnaast is McMain makkelijk om mee te beginnen.
“Het instapmodel van McMain is betaalbaar en je kan er makkelijk mee beginnen.”
Vertrouwen en structuur
“Naast dat McMain voor een goede prijs is aan te schaffen heeft het salesteam hun werk goed gedaan. Wij dachten: hé, die jongens zijn te vertrouwen en wij kregen het gevoel dat we een goed onderhoudssysteem van hen zouden krijgen. Met McMain hebben we een prettige manier van samenwerken. Het was niet aankopen en de meter ging gelijk lopen.”
Michiel denkt even na voordat hij antwoordt op de vraag wat McMain hen heeft opgeleverd. “Structuur. Structuur voor de monteurs: die weten wat ze moeten doen. Structuur voor de werkvoorbereider, maar ook voor mij als maintenance engineer. We kunnen nu met ‘five times why’ bij veel voorkomende storingen de oorzaak achterhalen, oplossen en het liefst ook elimineren.”
“De ontwikkelaars hebben dichtbij de techniek gestaan waardoor het geen boekhoudprogramma is. Dat werkt voor onze Technische Dienst heel fijn.”
Het hart van McMain
“McMain is een servicegericht bedrijf”, vervolgt hij. “Je merkt dat de ontwikkelaars dicht bij de techniek hebben gestaan, waardoor het geen enorm boekhoudprogramma is geworden. McMain is software voor de onderhoudsbranche. Het is gebruiksvriendelijk, goed te begrijpen en je kan er snel mee aan de slag. Het team achter McMain is erg divers met allerlei leeftijden en achtergronden.”
“Als iemand aan mij zou vragen welk onderhoudssysteem ik aanraad, zou ik McMain aanbevelen. Zeker als je op een laagdrempelige manier wilt beginnen aan onderhoudsbeheer. Het is betaalbaar en je kan er veel kanten mee op. Op dit moment zijn wij bezig om het voorraadbeheer op te starten en werkende te krijgen.”
Meer weten?
Wil je meer weten over digitaal onderhoudsbeheer en wat McMain hierin kan betekenen? Vraag de gratis trialversie van McMain Online aan en probeer het zelf uit! Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of +31(0)341 – 750 500.