
Helichem werkt efficiënter door 100% storingsregistratie in McMain
Rochér Lamers, Operations Manager, is verantwoordelijk voor het coördineren en optimaliseren van de processen bij Helichem. Het familiebedrijf produceert en ontwikkelt reinigings- en onderhoudsproducten, voornamelijk gericht op producten onder private label. Door gebrek aan overzicht is Rochér op zoek gegaan naar CMMS software. Tijdens zijn zoektocht kwam hij uit bij McMain. Dit beviel zo goed, dat hij ervoor koos om ermee aan de slag te gaan.
Registreren in McMain gaat grotendeels vanzelf
‘’We zijn nu een half jaar verder sinds de aanschaf van McMain en het gaat top,’’ vertelt Rochér. ‘’Ik ben best trots op hoe wij het ingericht hebben en hoeveel werkopdrachten wij al gereedmelden in de software. Als je begint, moet je het ook goed doen en proberen het niet te laten verwateren. Een briefje is vaak sneller ingevuld dan een melding in McMain schieten, maar je moet de toegevoegde waarde aan de achterkant zien. Als je daar de mensen in meeneemt en het hen duidelijk uitlegt, dan gaat dat grotendeels vanzelf.’’
‘’We hebben de structuur staan en we zijn lekker bezig met melden.’’

Eén van de productielijnen bij Helichem.

QR-codes maken onderhoud makkelijker
Rochér vertelt dat eigenlijk alles waar onderhoud aan uitgevoerd kan worden, in McMain staat. ‘’Dus een stukje gebouwbeheer, rijdend materieel, maar ook alles wat onderdeel is van de productielijn zoals: opzetmachines, afvulmachines, sluitmachines en etiketteermachines. Dit alles heeft ook een QR-code gekregen. Wij gebruiken de Digitale Melder app bij het aanmaken van een storingsmelding. Nu kunnen wij de QR-code van het object scannen en wordt het juiste objectnummer automatisch in de melding geregistreerd.’’
Uitdagingen en oplossingen
‘’Voorheen konden we onderhoudstaken en storingen moeilijk overzichtelijk houden,’’ legt Rochér uit. ‘’Dat leidde tot stilstand en inefficiëntie. Met name het gebrek aan inzicht heeft ons doen besluiten om naar software op zoek te gaan. Vervolgens zit je dan met verschillende leveranciers om tafel, maar de keuze voor McMain was al snel gemaakt.
‘’McMain is compact, eenvoudig en betaalbaar.’’
McMain is gebruiksvriendelijk en toch heel uitgebreid. Voor ons is het belangrijk om meldingen, uren en verbruiksmaterialen in kaart te brengen. Dit kan gemakkelijk in McMain en hierdoor zijn wij als organisatie al geholpen. Laat staan wat er nog meer in de software kan.’’
Werkdag positief veranderd
‘’McMain heeft mijn werkdag een heel stuk gestructureerder gemaakt. Ik kan direct terugvinden wat er op een dag aan storingen is geweest. Hierdoor zie ik ook bepaalde trends terug en in de toekomst wil ik met deze data aan de slag.
‘’We hebben nu veel beter overzicht en kunnen storingen sneller aanpakken.’’
Voorheen liep een ploegleider naar de technische ruimte, daar spraken ze de monteur aan en daarmee was de melding gemaakt. Of er werd een mail gestuurd. Die twee varianten zijn nu vervangen door het simpelweg scannen van het object, het toevoegen van een foto en het invullen van aanvullende informatie. Als het niet in McMain staat, repareren we het niet,’’ aldus Rochér.
McMain ondersteunt bij audits
‘’Wij hebben jaarlijks meerdere inspecties, waaronder een NEN-inspectie voor ons werkgereedschap. Deze inspecties en wanneer ze moeten gebeuren, staan allemaal in McMain. Voorheen deden we dit in Outlook, maar McMain maakt het vele malen inzichtelijker. Nu komt er een werkopdracht in McMain naar voren en daarmee kunnen wij een externe partij aansturen om iets in te plannen. Iedere 3 jaar komt het waterschap bij ons de keerkleppen controleren. Wij moeten dan moeten kunnen aantonen dat wij jaarlijks de kleppen controleren. Dit kunnen we nu gemakkelijk laten zien in McMain.’’
100% registratie
‘’Dankzij McMain hebben wij nu een volledige registratie,’’ vertelt Rochér tevreden. ‘’Ik zou zelfs zeggen, 100% volledige registratie. Eerder was het een mailtje, elkaar even aanschieten en nu volgen we alleen een storing op als het geregistreerd staat in McMain. Hoe klein of groot dan ook, elke storing wordt geregistreerd.’’
Makkelijk werken met McMain
‘’De ondersteuning vanuit McMain is echt top, dat is allemaal prima verlopen. McMain-Consultant Jelle is meerdere dagen bij ons op locatie geweest om ons te helpen bij de implementatie. Wat betreft de klantenservice kan ik verder weinig over zeggen, omdat we daar geen gebruik van hebben gemaakt. Dit is juist een goed teken, want door het eenvoudige systeem kunnen we het zelf uitvogelen.’’
‘’Het is een compact, eenvoudig stukje software. Fluitje van een cent!’’
Plannen voor de toekomst
‘’In de toekomst willen wij de storingen gaan analyseren. Als één en dezelfde machine continu dezelfde storingen heeft, dan moeten we gaan kijken waar dit aan ligt. Is de machine dan klaar om vervangen te worden of moet het onderhoud preventief en nog frequenter? Met McMain krijg je zo veel meer inzicht, dat maakt het ook echt leuk.’’
‘’Met McMain zijn we voorbereid op de toekomst.’’
Ook aan de slag met McMain?
Wil jij ook een start maken met digitaal onderhoudsbeheer? Dat kan! Vraag dan de gratis trial van McMain Online aan. Je kunt de software dan 30 dagen uitproberen en erachter komen of het bij jou en je organisatie past. Heb je vragen? Neem dan contact op via sales@mcmain.nl of +31(0)341-750 500.