Van Merksteijn Staalcoating heeft 25% minder storingen dankzij McMain
Bij Van Merksteijn Staalcoating draait alles om het produceren van grote staalconstructies voor onder andere grote datacenters en magazijnen. Paul Freriks, Leidinggevende Technische Dienst, vertelt hoe het werken met een CMMS een groot verschil maakte. Dankzij McMain werkt de Technische Dienst gestructureerd, zijn de storingen verlaagd en wordt er volop preventief gewerkt.
Van Merksteijn en hun unieke positie in de markt
“Van Merksteijn doet dienstverlenend werk. Wij spuiten en poedercoaten grote staalconstructies,” begint Paul zijn verhaal. “Denk daarbij aan echt grote gebouwen, zoals gigantische magazijnen voor webwinkels en grote datacenters. Wij kunnen grote hoeveelheden materiaal snel verwerken en dat maakt ons uniek in de markt.”
“De hangbaan vergt bij ons het meeste onderhoud. Dit is waar de staalconstructies aan hangen en zo het hele pand door gaan om bewerkt te worden. Het is een uitgebreid systeem met meerdere onderhoudspunten die afzonderlijk van elkaar in McMain staan. De losse onderhoudspunten zijn bijvoorbeeld de kettingen en de loopbaan. Ook de straalmachines vragen om veel onderhoud, deze maken het materiaal helemaal schoon.”
Inzicht in kosten en onderhoud
Het werken met onderhoudssoftware bleek essentieel voor Van Merksteijn om beter inzicht te krijgen in onderhoudskosten, aldus Paul: “De reden dat wij op zoek gingen naar onderhoudssoftware was voornamelijk vanwege het kostenaspect. Ik vroeg mezelf steeds vaker af wat een machine nou kost aan reparatie en onderhoud. We hadden wel enigszins een idee op basis van bestellingen die we deden, maar zaken als urenregistratie werden bijvoorbeeld niet bijgehouden. Daardoor hadden we totaal geen inzicht in hoeveel uren er nou in een machine werd gestoken en wat de kosten op jaarbasis waren voor onderhoud en reparaties.”
McMain is eenvoudig en duidelijk
Van Merksteijn begon met een ander onderhoudsbeheersysteem, maar deze voldeed niet aan hun wensen. “Het was behoorlijk prijzig en niet gebruiksvriendelijk,” legt Paul uit. “Een voormalig leidinggevende van de Technische Dienst kwam toen met het idee om eens naar McMain te kijken. Hij had al eerder met McMain gewerkt en was er positief over. Na het uitproberen van de proefversie was ik overtuigd dat McMain goed aansloot bij onze behoeften.”
‘’Alles wat ik zocht, vond ik in McMain.’’
Alles wat je nodig hebt voor een goed georganiseerde Technische Dienst zit in McMain
McMain is voor Paul en zijn team een goede match: “McMain is echt gemaakt vanuit de gedachte van een Technische Dienst, dat merk je aan alles. Ik vind het ideaal dat ik snel de werkopdrachten kan vinden en dat hier gegevens als de kosten en materialen bij staan. Daarnaast is het grafisch planbord voor ons een belangrijke toevoeging. Het wordt heel makkelijk gemaakt: je sleept zo een werkopdracht het planbord op en het is gepland. Dit soort functies maken ons werk een stuk overzichtelijker.”
Efficiënter werken met één centraal systeem
De werkdag van Paul en zijn team is dankzij McMain efficiënter geworden. “Ik kom nog van de tijd dat de mobiele telefoon niet bestond en wij werkten op 25.000 vierkante meter. Dat betekende als er achterin een storing was, er eerst een monteur gezocht moest worden om de boodschap mondeling door te geven. We hadden dan wel een fiets of een step, maar doordat we het nu simpelweg in kunnen schieten in McMain zijn die niet meer nodig.”
Preventief onderhoud als speerpunt
McMain ondersteunt Van Merksteijn bij het maken van de stap naar preventief en voorspellend onderhoud. “Voorheen, als er een storing opgelost werd, deden we niet aan registratie. Er werd niet bijgehouden wat of hoe het gerepareerd was. Het werd simpelweg gerepareerd en dan was het goed.”
‘’In McMain staan automatisch gegenereerde onderhoudstaken, compleet met tijdsinschattingen en toegewezen per persoon.’’
Inmiddels werkt het team preventief: “In de toekomst willen we starten met voorspellend onderhoud maar momenteel zijn we druk bezig met preventief onderhoud. We hebben een waslijst aan onderhoudswerkzaamheden in McMain staan die automatisch gegenereerd worden. Die staan ook al toegewezen op persoon met een schatting hoeveel uur er voor nodig is. Daar werken we momenteel heel intensief mee.”
Planning en overzicht voor het hele team
Ook in de dagelijkse planning biedt McMain het team van Van Merksteijn veel ondersteuning: “De monteurs starten hun dag met McMain. Daar staan hun werkopdrachten in voor die dag en daar kunnen ze direct mee aan de slag. Voor mij als leidinggevende gaat het op dezelfde manier. Aan het begin van mijn werkdag pak ik McMain erbij en lees ik het logboek door om te weten wat er is gebeurd en wat er loopt. Zo ben ik altijd op de hoogte en kan ik bijsturen waar nodig.”
25% minder storingen door preventieve aanpak
Volgens Paul is de overgang naar preventief onderhoud één van de grootste verbeteringen: “Wij hebben vaak wettelijke keuringen en vierjaarlijkse inspecties. Dit zetten we allemaal in McMain en als het bijna zo ver is dan komen de werkopdrachten naar boven. Dan kijken we wat er nog moet gebeuren voor de keuring of inspectie en dan maken we een afspraak met de auditeur. Ideaal, daar hoef je niet meer naar om te kijken.
‘’Wij hebben dankzij McMain 25% minder storingen.’’
Door het intensieve preventieve onderhoud in McMain zijn de storingen bij Van Merksteijn met zeker 25% gedaald. Paul verklaart: “Dit komt doordat we gerichter onderhoud doen. Daarnaast gaat voorraadbeheer een belangrijke rol spelen. Ik ben momenteel druk bezig om materialen in te voeren.”
QR-codes en voorraadkoppeling
Voor Van Merksteijn betekent onderhoud ook vernieuwen en verbeteren. Zo maakt de Technische Dienst gebruik van QR-codes om meldingen eenvoudiger te maken: “Wij gebruiken QR-codes voor de materialen en machines,” vertelt Paul. “Dit is voornamelijk voor de melders, zodat zij gemakkelijk een melding kunnen maken. Je hoeft enkel de QR-code te scannen en je hebt al de juiste machine voor je of het juiste materiaal toegevoegd. De volgende stap is een koppeling met onze leveranciers. Dat wanneer de voorraad een minimumaantal bereikt, onze leveranciers vanuit McMain een nieuwe bestelling krijgen.”
Goede service en ondersteuning bij McMain
Naast de vele functies van McMain waardeert Paul ook de ondersteuning vanuit McMain: “Ik vind de klantenservice en technische ondersteuning vanuit McMain heel goed. We kunnen goed met de software werken en veel spreekt voor zich, maar ik heb wel eens gebruikgemaakt van de chat voor een korte vraag. Hier kreeg ik snel antwoord op waardoor ik weer verder kon, dat werkt gewoon heel fijn.”
McMain als partner in onderhoud
McMain heeft zich bij Van Merksteijn bewezen als een waardevolle partner in onderhoud. Paul vat samen: “Dankzij McMain kunnen wij veel strakker plannen, waardoor we productiever werken. Het is eenvoudig, heel duidelijk en makkelijk. Ik was zelf helemaal niet zo handig met dit soort systemen, maar McMain is echt super flexibel. Dus volgens mij is het simpel: als je nog geen McMain hebt dan weet je wat je moet doen.”
‘’Het is eenvoudig, heel duidelijk en makkelijk.’’
Ook aan de slag met McMain?
Wil jij ook een start maken met digitaal onderhoudsbeheer? Dat kan! Vraag dan de gratis trial van McMain Online aan. Je kunt de software dan 30 dagen uitproberen en erachter komen of het bij jou en je organisatie past. Heb je vragen? Neem dan contact op via sales@mcmain.nl of +31(0)341-750 500.