Het werk van de Technische Dienst verandert steeds sneller. Machines worden complexer, processen digitaler en mensen nog schaarser. Wat betekent dat voor jouw rol als maintenance manager? Laten we eens een kijkje nemen in de toekomst. En vergeet vooral niet om jezelf er nu al op voor te bereiden. De toekomst is namelijk veel dichterbij dan je denkt.
De maintenance manager van de toekomst…
1. Moet veel meer doen, met veel minder mensen
Het tekort aan monteurs is al groot en wordt alleen maar groter. De harde realiteit is dat de Technische Dienst in de toekomst veel meer moet doen, met veel minder mensen. Bedrijven die hun processen niet op orde krijgen, gaan het niet redden. Als maintenance manager zal je elke kans aan moeten grijpen om processen te optimaliseren en te automatiseren. Zodat monteurs hun schaarse tijd zo efficiënt én effectief mogelijk kunnen inzetten. Goede software die hierin ondersteunt wordt onmisbaar.
Wat je nu al kunt doen:
Wacht niet tot alles vastloopt, maar ga nu al met je processen aan de slag. Het implementeren van goede maintenance software is een mooie eerste stap.
2. Werkt datagedreven
Dit punt ligt in lijn met het vorige. Je hebt beperkte capaciteit, dus je moet kiezen waaraan je je schaarse tijd gaat besteden. Het wordt straks nog belangrijker dat je altijd inzicht hebt in de grootste pijnpunten in je fabriek. Waar is onderhoud het hardst nodig? Data gaat daar een grote rol in spelen. Die data zal voor een groot deel automatisch gegenereerd worden door sensoren en slimme machines. Aan jou de taak om op basis van die data de juiste beslissingen te nemen.
Wat je nu al kunt doen:
Hoe eerder je start met het verzamelen van data over je fabriek, hoe beter. Maintenance software, zoals McMain, maakt het makkelijk om gegevens op de juiste manier te registreren. Vervolgens helpt het je bij het nemen van beslissingen, door data overzichtelijk aan te bieden in dashboards.
3. Focust zich op werknemersgeluk
Monteurs zijn straks nauwelijks meer te vinden. De monteurs die je hebt, wil je dus zo lang mogelijk vasthouden. Als maintenance manager word je veel meer een echte manager. Het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat medewerkers goed in hun vel zitten. Het optimaliseren van je processen is enorm belangrijk, maar je mag daarbij absoluut de mens niet uit het oog verliezen.
Wat je nu al kunt doen:
Verdiep je in de factoren die bijdragen aan werknemersgeluk en zet nu al stappen om die te verbeteren.
4. Werkt veel samen met IT
Machines bevatten een steeds grotere softwarecomponent. Dat betekent dat je als Technische Dienst meer moet samenwerken met de IT-afdeling. Als maintenance manager is het handig als je dan in elk geval basiskennis hebt van IT. Dat maakt communiceren een stuk makkelijker.
Wat je nu al kunt doen:
Ga het gesprek aan met IT en volg eventueel opleidingen om je kennis bij te spijkeren.
5. Is vooral bezig met complexe problemen
Operators houden zich steeds minder bezig met het besturen van machines, want dat wordt allemaal geautomatiseerd. Hun takenpakket verschuift naar het oplossen van simpele storingen. Zij nemen dus een deel van de taken van de technische dienst over. Het is de verwachting dat de Technische Dienst zich in de toekomst alleen nog maar bezighoudt met tweede- en derdelijns problematiek. Met de storingen die meer kennis vereisen dus.
Wat je nu al kunt doen:
Zorg voor de juiste scholing voor je monteurs, zodat zij het juiste kennisniveau hebben om complexe storingen op te lossen.
Ben jij klaar voor de toekomst van onderhoud?
De toekomst is dus veel dichterbij dan je denkt. Alles wat in dit artikel staat beschreven speelt nu al. Het enige verschil is dat je er nu nog mee wegkomt als je het niet 100% op orde hebt. Over een paar jaar is dat niet langer het geval. Stel het dus niet uit en ga hier nu mee aan de slag.
Wil jij de eerste stap zetten in jezelf klaarstomen voor de toekomst? Begin dan eens met het aanvragen van een gratis proefperiode van McMain Online maintenance software. Je kan op die manier vrijblijvend kennismaken met alle functionaliteiten en ontdekken of het iets voor jou is. Heb je vragen? Neem dan contact op via +31 341 750 500 of sales@mcmain.nl.