Wanneer je op zoek bent naar Asset Management Software, bijvoorbeeld McMain, heb je in principe twee opties: je kunt de software cloud-based of on-premise gebruiken.
Cloud-based betekent letterlijk: de data bevindt zich in de cloud. Er hoeft niets geïnstalleerd te worden om van de software gebruik te maken. Vergelijk het met Netflix: je hoeft niets te downloaden. Je logt op afstand in op de server, en je bent ‘ready to go’.
Bij on-premise softwaregebruik gaat dit er anders aan toe. Deze moet, voordat je er gebruik van kunt maken, geïnstalleerd worden op je laptop, PC of interne server. Een mooi voorbeeld is Microsoft Word: enkel te gebruiken door het programma te installeren.
Wat zijn de voor- en nadelen van deze manieren van werken? We leggen het je graag uit.
On-premise software in de praktijk
Vroeger was Asset Management Software standaard on-premise. Dat gold ook voor McMain. Wanneer een klant tot aanschaf overging, moest er veel in gang worden gezet. Omdat de leverancier de software in dat geval niet beheerde, verliep de installatie altijd via de ICT-afdeling van de klant. Deze moest zorgen dat de leverancier toegang tot het systeem kreeg en over de juiste rechten beschikte. Kortom; een proces waarin veel geschakeld moest worden. Dit maakte het niet alleen omslachtig, maar vaak ook duurder voor de klant.
Om service te kunnen bieden was het vaak noodzakelijk om de klant fysiek te bezoeken, waardoor de software nog duurder werd. Voor kleinere organisaties bleek dit meestal te duur te zijn, waardoor het niet meer haalbaar was om de software te gebruiken.
Vanzelfsprekend heeft on-premise werken ook voordelen: als klant heb je alles in eigen beheer. Ook is de software offline toegankelijk: een internetverbinding is dus niet nodig.
De voordelen van een cloud-based systeem
On-premise installaties worden tegenwoordig nagenoeg niet meer gedaan: nieuwe klanten werken standaard cloud-based. Waarom wordt er zo massaal voor cloud-based gekozen? Simpel: het biedt veel meer voordelen en past beter bij de moderne manier van werken:
- Je kunt na aanschaf direct starten: je krijgt een link naar het systeem en je kunt meteen inloggen.
- Je bent niet gebonden aan één werkplek: je kunt op ieder moment en vanaf elk apparaat inloggen in jouw omgeving.
- Je bent altijd up to date: de leverancier van de software zorgt ervoor dat jij gebruik kunt maken van de meest recente versie, voorzien van de laatste updates. Hierdoor maak je altijd gebruik van de nieuwste features.
- Je betaalt geen aanschafkosten: alleen een vaste prijs per gebruiker per maand. Zo betaal je nooit voor iets dat je niet gebruikt en kun je gemakkelijk een gebruiker toevoegen of verwijderen.
- Je hebt geen eigen server nodig, maar maakt gebruik van de serverruimte van de softwareleverancier. Hierdoor bespaar je op kosten voor het periodiek onderhouden of vervangen van de server. Ook hoef je niet zelf na te denken over beveiliging. Er is 24/7 monitoring en er zijn uitgebreide back-up procedures.
Er is één belangrijke voorwaarde voor het gebruik van cloud-based software: een goed werkende internetverbinding. Vooral wanneer je de software op een smartphone of tablet wilt gebruiken, dien je er rekening mee te houden dat je op alle locaties een internetverbinding nodig hebt. Lukt dat niet met Wifi? Gebruik dan een simkaart.
Cloud-based software van McMain beperkt risico’s
Wanneer je gebruik wilt maken van cloud-based Asset Management Software, bijvoorbeeld van McMain, dan kan dit volledig op afstand in gang worden gezet. Je hebt hier verder geen omkijken naar en kunt snel van start met de software. Ook kan je altijd terugvallen op de expertise van McMain. McMain ontzorgt. En dat is fijn. Zeker bij ICT-zaken wil je er van op aan kunnen dat alles goed wordt geregeld.
Zo beperk je de risico’s. Een geruststellende gedachte in een maatschappij waar hackers dagelijks proberen om in te breken in interne bedrijfssystemen om informatie te bemachtigen. Wanneer een on-premise systeem wordt gehackt, wordt het al snel heel duur om de schade te herstellen. Je loopt het risico dat gegevens niet meer terug te halen zijn. Het komt regelmatig voor dat een bedrijf zo’n klap niet meer te boven komt.
Met cloud-based software worden deze risico’s geminimaliseerd: alle gegevens van gebruikers staan in een dubbele opstelling. Simpel gezegd: valt er iets uit, dan gaat iets anders aan. Daarnaast wordt alles automatisch gebackupt.
Koppelingen maken tussen McMain en andere software
De Asset Management Software McMain Online is een onderhoudsbeheersysteem dat geschikt is voor de meest uiteenlopende branches. Van tandartsenpraktijk tot levensmiddelenproducent. Wil je de gegevens uit het systeem gebruiken in andere softwarepakketten? Met de gratis Open API kun je McMain Online koppelen met een ander systeem. Het voordeel hiervan is dat je dezelfde data op verschillende plekken kunt gebruiken, zonder dat je alles twee keer in moet voeren. Je kunt onder andere koppelingen maken met software van:
- IBM
- Microsoft
- AFAS
- Oracle
- Power BI
Mis je een koppeling? Dan is deze dankzij de Open API eenvoudig te leggen. De mogelijkheid om relatief snel met andere software te koppelen is een ander voordeel van cloud-based software ten opzichte van on-premise software.
Enthousiast geworden over cloud-based software?
Enthousiast geworden over de voordelen die de cloud-based software van McMain jou kan bieden? Neem vrijblijvend contact met ons op als je hier meer over wilt weten. Of probeer de gratis trial om McMain Online 30 dagen te proberen.