Data, Service & Veiligheid bij McMain

Bij McMain hechten we grote waarde aan kwaliteit en een adequate informatiebeveiliging. Deze algemene doelstellingen zijn vertaald naar specifieke, meetbare doelen en KPIʼs die systematisch en periodiek geëvalueerd worden. Op deze pagina lees je er meer over.

Visie op kwaliteit en veiligheid

Door de systematische zorg voor kwaliteitsaspecten en informatiebeveiligingsdoelstellingen wil McMain op structurele wijze het volgende bereiken:

  • Tevreden opdrachtgevers, eigen
    medewerkers en maatschappelijke
    omgeving

  • Voldoen aan van toepassing
    zijnde wettelijke voorschriften
    en bepalingen

  • Minimaliseren van risicoʼs en het
    optimaliseren van kansen om zo onze
    continuïteit te kunnen waarborgen

  • Het voorkomen van persoonlijk letsel, alsmede materiële en milieuschade

  • Verbeteren van de eigen
    bedrijfsvoering en werkprocessen

Compliance

McMain is ISO 9001 en ISO 27001-gecertificeerd sinds 2023

ISO 9001 badge
ISO 9001 badge

Databescherming

Zo houden we het veilig

Dataversleuteling
Alle dataverkeer is versleuteld met TLS. Gebruikersinformatie, wachtwoorden en mails worden versleuteld opgeslagen op basis van SHA-256. Versleutelingssleutels worden niet op dezelfde servers bewaard.

Back-up

  • Back-ups beschikbaar, max. 24 uur dataverlies. RTO is 24 uur.
  • Back-up integriteit wordt dagelijks steekproefsgewijs
    gecontroleerd.
  • Back-up systemen worden jaarlijks gecheckt.
  • Back-ups worden extern bewaard.
TypeBeschikbaarheid
Back-up1/dag
Retentie1/maand
Retentieperiode1 maand
RTOMax. 24 uur
RPOMax. 24 uur
Hosting99,0% (Standaard)
Infrastructuur99,9% (Maximum)

Dataflow McMain databescherming

McMain dataflow databescherming

Veel gestelde vragen over databescherming

Alleen de klant en de McMain software consultant (op aanvraag).

Als McMain toegang tot je data nodig heeft, doen we dit via een SA-rol. Wij doen ons niet voor als de klant.

Elke configuratie heeft enkele (favoriete) mappen die klantspecifieke data bevatten zoals Rapportages en Macroʼs

  • Na/Tijdens een helpdesk-gesprek met de McMain-helpdesk
  • Bij updates/herstel-scripts middels automatische SQL script
  • Tijdens projecten (in overleg) ten behoeve van gepersonaliseerde rapportages, interfaces en overige instellingen.

Toegang tot McMain wordt altijd vastgelegd middels MFA + audit trail.

Dataverwerking

Pen testen
Elke 12 maanden wordt er een pentest uitgevoerd door een extern bedrijf.

Geheimhoudingsovereenkomst
Wij zijn in staat een geheimhoudingsovereenkomst op te stellen of te dienen op aanvraag van de klant.

Klant audits
Afhankelijk van de klant

Dataverwerking
McMain verwerkt gegevens enkel voor het doel zoals beschreven staat in de verwerkersovereenkomst. Bij de uitvoering van de Overeenkomst wordt gebruik gemaakt van derden/onderaannemers zoals ook in de verwerkersovereenkomst staat vermeldt.

  • I.D.E. Software B.V.
    werkzaamheden: Ontwikkeling van software
  • ACC-ICT B.V.
    werkzaamheden: IT dienstverlening & hosting

Gebruik & opschalen

McMain groeit met je mee

De meest gestelde vragen

Is er een maximaal aantal gebruikers?
Nee, je kunt zoveel gebruikers aanmaken als je nodig hebt.

Is er een maximum aan schijfruimte?
Er is een standaard van 10GB schijfruimte beschikbaar per klant. Extra schijfruimte wordt in rekening gebracht bij de klant.

Hoe faciliteert McMain opschaling?
We faciliteren opschaling middels Azure.

Nieuwe features

Hoe test McMain nieuwe features?
Wij testen onze nieuwe features middels de OTAP-methode.

McMain OTAP-methode

Versie management

Hoe beheert McMain versie-controle?
We beheren dit door gebruik te maken van Gitlab.

Hoe beheert McMain server-gebruik?
We monitoren onze servers 24/7 door gebruik te maken van het notificatiesysteem New Relic. Monitoring heeft betrekking op:

  • CPU gebruik
  • Diskruimte
  • Downtime
  • Prestaties
  • RAM

Hoe behandelt McMain vragen van klanten?
Wij beheren onze klant-vragen middels onze support-kanalen. Elke bug/software gerelateerd punt wordt via Gitlab doorgestuurd naar ons development team voor evaluatie.

Service

Daar kan je op vertrouwen

Helpdesk (1e lijns)

  • Het afhandelen van klachten.
  • Het beantwoorden van vragen (ca 15 min. per aanvraag) via e-mail of telefoon.

Incidentbeheer (2e lijns)

  • Het registreren, beheren en verhelpen van gemelde incidenten, middels fixes. Meldingen worden vastgelegd middels een helpdesk tool van opdrachtnemer.
  • Het analyseren van meldingen en het geven van proactieve adviezen.

Probleembeheer

  • Het structureel oplossen van incidenten met de status “Workaround” en hier lering uit trekken om daarmee verbetervoorstellen uit te brengen.

Wijziging- & updatebeheer

  • Het centraal registreren van wijzigingen.
  • Het uitvoeren van nieuwe releases.
  • Het bewaken en evalueren van uitgevoerde updates.

Beveiligingsbeheer

  • De dienstverlening die zorg draagt voor informatiebeveiliging conform ISO 27001.

Monitoring

  • 7 x 24 monitoring van de beschikbaarheid en downtime.

Informeren

  • Het informeren over ontwikkelingen
  • Het organiseren van gebruikersbijeenkomsten

Onderhoud & updates

Updates
Voor alle vitale onderdelen van de centrale infrastructuur van McMain Software geldt dat preventief en gepland onderhoud (patch- en release-management) op tijden plaatsvindt wanneer de gebruikers er zo weinig mogelijk last van hebben. Daarnaast zal McMain standaard de volgende tijdstippen aanhouden voor onderhoud:

  • ʻs Nachts tussen 03:00 – 05:00
  • Dinsdagavond tussen 17:00 – 19:00
  • Overig onderhoud wordt tijdig gecommuniceerd.

Noodwerkzaamheden
Noodonderhoud kan nodig zijn wanneer omstandigheden onmiddellijk ingrijpen vereisen. In zo’n situatie wordt de opdrachtgever zo spoedig mogelijk geïnformeerd. Onbeschikbaarheid tijdens noodonderhoud telt niet mee in de beschikbaarheids-berekening.

Helpdesk

Afwijking, incident of klacht?
In geval van een afwijking, incident of klacht, kan je hier melding van maken bij onze servicedesk. Zorg ervoor dat je alle relevante details verstrekt, zodat wij je zo snel en efficiënt mogelijk kunnen helpen.

Zo kan je ons bereiken:

💬 McMain Online Chat
Gemiddeld < 10 min. reactietijd

📞 Telefonisch
+31(0)341-750500

📧 E-mail
support@mcmain.nl

🖥️ Contactformulier
https://mcmain.nl/contact