Koninklijke Bammens B.V.

“Met McMain kunnen wij 2 tot 4 uur op storingen besparen”

Van glasbakken tot gescheiden afval. Al 170 jaar verzorgt Koninklijke Bammens BV de ondergrondse containers in alle soorten en maten in Nederland. Het bedrijf maakt een internationale groei door en de containers zijn ondertussen ook in Frankrijk, Scandinavië en België te vinden. 

“De wereld van het vuilnis is aan het veranderen en wij moeten daarin mee. Waar eerst de zinken bakken met vuilniszakken werden geleegd op woensdagmiddag, geven de vuilnisbakken tegenwoordig zelf aan wanneer zij voor 80% gevuld zijn en dat er iemand moet langskomen om hen te legen.” Om met alle veranderingen in de wereld mee te gaan, heeft ook de Technische Dienst van Bammens ondersteuning nodig bij hun werkzaamheden. Evert Meerveld, Hoofd Technische Dienst, vertelt over zijn ervaringen met McMain.

Tijd voor onderhoudssoftware: crashende computers

“Al het onderhoud, alle machines en reparaties op het terrein van Bammens, vallen onder mijn verantwoordelijkheid. Een jaar geleden ongeveer ben ik het werk van mijn voorgangers gaan overnemen en zijn wij overgegaan op een intensief gebruik van McMain. Voorheen deden wij alles op een los A4’tje en in Excelbestanden. Dat raakte zoek, back-ups werden niet gemaakt en om de zoveel tijd crashte er wel een computer. Zo raakten wij alles kwijt en was het weer gissen hoe het er de vorige maand aan toe ging. Toen hebben we besloten om een totaalproduct aan te schaffen.”

“Veel papierwerk, geen back-ups en crashende computers. We raakten van alles kwijt doordat we werkten op papier en er niet altijd back-ups werden gemaakt. Daarom besloten we een totaalproduct aan te schaffen.”

Met één druk op de knop de kosten inzichtelijk

Kosten die hoog oplopen of een minor krijgen tijdens een audit. Elke organisatie heeft zijn eigen beweegredenen om zich te verdiepen in onderhoudssoftware. Zo heeft Bammens zich verdiept in onderhoudssoftware omdat er intern de behoefte groeide om inzicht te creëren in de kosten die worden gemaakt. “Machines die we hebben, reparaties, preventief onderhoud, maar ook correctief onderhoud. Dit brengt allemaal kosten met zich mee en ik wilde graag met één klik op de knop precies zien wat je uitgeeft aan een machine per jaar. Dat was de belangrijkste reden om uiteindelijk McMain aan te schaffen.”

Vertel de waarom van onderhoudssoftware

Maar hoe ga je nou aan de slag met onderhoudssoftware als je al voorgangers hebt gehad? “Sinds vorig jaar is de eer aan mij om McMain over te nemen binnens Bammens. Mijn voorgangers hebben voorheen ongeveer 15% gebruikt van alle functionaliteiten en dat wil ik graag opvoeren. Het is wel wennen om dan uiteindelijk écht aan de slag te gaan, daarom ben ik ook op cursus te gaan. Ik vond het belangrijk om te leren hoe McMain werkt en daarna ook mijn eigen broek kon ophouden. Wat misschien nog wel belangrijker is, is dat de rest van de Technische Dienst McMain ook snapt. Daarom ben ik begonnen om daadwerkelijk alles in McMain te zetten, maar tegelijkertijd ook te vertellen waarom we dit doen. Dus niet alleen de storing, maar ook waarom de machine stilstaat en welke acties er wel of niet zijn ondernomen. Toen ik door had dat ook zij een stap wilden zetten in het digitaal onderhoud, heb ik nog twee werknemers op cursus gedaan.”

“We besparen op dit moment minstens twee uur op bekende storingen, omdat er is vastgelegd waar het probleem lag en hoe je dit kan oplossen.”

2 uur of meer besparen op bekende storingen

Vooraf zijn er vaak doelstellingen opgesteld waaraan de onderhoudssoftware zou moeten bijdragen. Verwachtingen worden geschept, maar welke verwachtingen zijn er na een bepaalde tijd ook echt behaald? “We merken dat door beter onderhoud en er korter bovenop zitten, het brandjes blussen effect daalt en ook het preventief onderhoud gaat steeds beter. Ik heb een schema gemaakt voor een aantal machines dat we straks gaan meenemen in de cyclus, dat is wel spannend, maar tegelijkertijd ook weer leuk. Je ziet zo de progressie het team maakt, want er is enorm veel veranderd. Je kan zien dat er storingen worden teruggehaald omdat we ons afvragen: ‘Is dit al eens eerder gebeurd?’. Zo kunnen we op bekende storingen nu twee uur of meer besparen. Bijvoorbeeld laatst hadden wij een storing die de eerste keer een halve dag duurde. Deze storing is helemaal uitgezocht, staat nu in McMain. Dezelfde storing gebeurde op een later moment weer. Met één klik weet je waar je het probleem moet zoeken en oplossen. Dat is het voordeel van een back-up systeem van je productie: je weet precies hoe die in elkaar steekt.”

Meer weten?
Klinkt een back-up systeem en tijd besparen als muziek in de oren en wil jij hier ook graag mee beginnen? Probeer gratis de trialversie van McMain Online en probeer het zelf uit! Heb je nog vragen, neem dan vrijblijvend contact op via sales@mcmain.nl of 0341 – 750 500